Analýza hudebně teoretického textu 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108AHT5 | Z | 2 | 1/T | česky |
- Vyučující:
- Jan VIČAR
- Anotace:
-
Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 3. ročníku bakalářského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.
- Požadavky:
-
Zápočet na základě písemné semestrální práce v rozsahu 5-6 stran počítačového tisku event. souboru 3-4 seminárních prací vypracovaných průběžně během semestru.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 4. Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty středního rozsahu a předmětné složitosti. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové studie o hudbě 20. století, studie o folklorismu a neofolklorismu, studie etnomuzikologické a studie hudebně teoretické v užším slova smyslu. Současně se v tomto semestru studia pokračuje ve čtení a komentování základních, „klasických“ spisů z oblasti hudební teorie. Semestrální písemná práce má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce. Příprava textu bakalářské diplomní práce.
- Studijní materiály:
-
Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur.- Olomouc, Vydavatelství UP, 1995
Doubravová, Jarmila: Houslový koncert Albana Berga z interpersonálního hlediska.-
Hudební věda 1972, č. 2.
Doubravová, Jarmila: Čas struktury a struktura času. Hudební věda 1976, s. 128 nn.
Fellerer, Karl Gustav: Das Problem neue Musik. - Krefeld 1967
Forte, Allen-Gilbert, Steven E.: Introduction to Schenkerian Analysis. - New York,
London, W.W.Norton & Comp. 1982
Forte, Allen: The Atonal Music of Anton Webern. - New Haven, London, Yale
University Press 1998
Herzog, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. - in: Nové
cesty hudby (sborník), Praha, SHV 1964.
Jelinek, Hans: Uvedení do dodekafonické skladby (přeložil Eduard Herzog). Praha-
Bratislava, Supraphon 1967.
Jiránek, Jaroslav: Tajemství hudebního významu.- Praha, Academia, 1979
Kaduch, Miroslav: Ortografie hudby 20. století. Ostrava, Městské kulturní
středisko1982, 2 1990
Kaduch, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů. Ostrava, Městské
kulturní středisko 1989
Kurth, Ernst: Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners Tristan. - Bern 1920,
31923, reprint 1. vyd. 1968
Lébl, Vladimír: Elektronická hudba. - Praha, SHV 1966
Lébl, Vladimír: Houslový koncert Albana Berga. Hudební věda 1972, č. 1.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. - Hudební věda VII. 1969, č.3,
s.260-280
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Lébl, Vladimír: Tvorba Jana Klusáka z let 1959-1962. - in Hudební věda 1986, č.2,
s.112-143
Linka, Arne: Konsonance a disonance dnes. In: Sborník referátů z HT seminářů,
pořádaných SČSKU v letech 1984-85.
Loudová, Ivana: Moderní notace a její interpretace.- Praha, HAMU 1998
Pudlák, Miroslav: Intuitivní hudba Giacinta Scelsiho.- Hudební věda XXIX, 1992, č.3.
s. 223-239
Pudlák, Miroslav: Zbyněk Vostřák. Idea a tvar v hudbě. - Praha, H+H 1998
Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag
für systematische Musikwissenschaft 1993
Schenker, Heinrich: Beethovens Neunte Sinfonie. - Wien 1912, reprint 1969
Schenker, Heinrich: Das Meisterwerk in der Musik (soubor analýz). - Wien 1925-30,
reprint 1974, částečně angl. překl.
Schönberg, Arnold: Style and Idea. - 1.vyt New York 1950, 2. rozšířené vyd. London
1975, něm. překlad: Stil und Gedanke. - Leipzig 1976, 21989
Spurný, Lubomír: Heinrich Schenker. Dávný neznámý. - Olomouc,Univerzita
Palackého 2000
Sychra, Antonín-Sedláček, Karel: Hudba a slovo z experimentálního hlediska. Praha
1962
Syrový, Václav: Hudební akustika. - Praha, AMU 2004
Špelda, Antonín: Hudební akustika. - Praha, SPN
Volek, Jaroslav: K problematice základů hudební tektoniky. Hudební věda 1987, č.3,
s.195-206
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)