Dějiny hudby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108DH2 | ZK | 5 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jaromír HAVLÍK
- Anotace:
-
Přednáška. Povinný předmět pro všechny hudební a hudebně teoretické studijní obory na HAMU. Vyučuje se v letním semestru 1. ročníku bakalářského stupně studia. Výuka končí ústní zkouškou (po předchozím složení zápočtu za předmět Dějiny hudby 1) z látky odpřednášené v předmětech Dějiny hudby 1 a Dějiny hudby 2.
- Požadavky:
-
Ústní zkouška z látky odpřednášené v předmětech Dějiny hudby 1 a Dějiny hudby 2 včetně doplňkových znalostí získaných na základě studia doporučené odborné literatury. Podmínkou připuštění ke zkoušce je prostudování alespoň dvou titulů z doporučené (eventuálně jiné odpovídající) odborné literatury, přičemž z jednoho z prostudovaných titulů student při zkoušce předloží písemný konspekt v rozsahu cca 1 normalizované stránky počítačového tisku.
Otázky ke zkoušce (celkem 23): 1) Periodizace dějin hudby
2) Prameny a literatura. Charakteristika, třídění, základní druhy pramenů a literatury. Speciální hudební encyklopedie. Tematické katalogy skladeb významných skladatelů
3) Počátky opery. Florentská Camerata, Monteverdi, Benátská opera.
4) Římská opera a její specifické znaky. Oratorium. Neapolská opera - opera seria a počátky opery buffa
5) Francouzská barokní opera. Tragédie lyrique - její charakteristické znaky a hlavní představitelé. Opéra comique
6) Barokní opera v Německu a Rakousku. Singspiel. Barokní opera v Anglii. Ballad opera
7) Barokní sonáta a concerto. Concerto grosso a sólový nástrojový koncert. A. Corelli, G. Torelli a jejich pokračovatelé
8) Antonio Vivaldi
9) Johann Sebastian Bach
10) Georg Friedrich Händel
11) Hudba klasicismu. Základní slohové znaky: hudební řeč, hudební formy a žánry. Veřejný koncert.
12) Opera v období klasicismu. Gluckova operní reforma.
13) Franz Joseph Haydn: přehled života a díla. Uměleký význam.
14) Haydnovy symfonie
15) Haydnovy smyčcové kvartety
16) Haydnova tvorba operní a koncertantní. Oratoria
17) Wolfgang Amadeus Mozart: přehled života a díla. Umělecký význam.
18) Mozartovy opery
19) Mozartovy symfonie a nástrojové koncerty
20) Mozartova tvorba komorní
21) Ludwig van Beethoven. Přehled života a díla. Umělecký význam
22) Beethovenovy symfonie a nástrojové koncerty
23) Beethovenova tvorba komorní (s důrazem na klavírní sonáty a smyčcové kvartety)
- Cíle studia:
-
Získání spolehlivých znalostí z přednášených tematických okruhů včetně doplňkových znalostí nabytých studiem doporučené odborné literatury.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Dějiny hudby 1. Okruh 3,2: Formy a žánry klasicismu (hudebně dramatické-orchestrální-komorní). Klíčové skladatelské osobnosti (monografické portréty: J. Haydn -W.A. Mozart - L. van Beethoven). Český hudební klasicismus: specifické podmínky, česká hudební emigrace 18. století. Okruh 4,1: Hudba romantismu: obecný úvod do problematiky. Proměny hudební řeči a repertoáru. Romantická píseň (Schubert-Schumann-Brahms-Musorgskij- Čajkovskij - Wolf). Vznik národních hudebních škol. Novoromantismus a idea programní hudby. Programní symfonie, symfonická báseň, hudební drama. Monografické portréty: Schubert-Schumann-Chopin-Berlioz - Listz-Wagner -Brahms. Český hudební romantismus: doba předsmetanovská. B. Smetana, A. Dvořák, Zd. Fibich. POZNÁMKA: Konkrétní detaily okruhů přednášené látky zveřejňuje přednášející pravidelně na počátku každého akademického roku.
Otázky ke zkoušce (celkem 23): 1) Periodizace dějin hudby
2) Prameny a literatura. Charakteristika, třídění, základní druhy pramenů a literatury. Speciální hudební encyklopedie. Tematické katalogy skladeb významných skladatelů
3) Počátky opery. Florentská Camerata, Monteverdi, Benátská opera.
4) Římská opera a její specifické znaky. Oratorium. Neapolská opera - opera seria a počátky opery buffa
5) Francouzská barokní opera. Tragédie lyrique - její charakteristické znaky a hlavní představitelé. Opéra comique
6) Barokní opera v Německu a Rakousku. Singspiel. Barokní opera v Anglii. Ballad opera
7) Barokní sonáta a concerto. Concerto grosso a sólový nástrojový koncert. A. Corelli, G. Torelli a jejich pokračovatelé
8) Antonio Vivaldi
9) Johann Sebastian Bach
10) Georg Friedrich Händel
11) Hudba klasicismu. Základní slohové znaky: hudební řeč, hudební formy a žánry. Veřejný koncert.
12) Opera v období klasicismu. Gluckova operní reforma.
13) Franz Joseph Haydn: přehled života a díla. Uměleký význam.
14) Haydnovy symfonie
15) Haydnovy smyčcové kvartety
16) Haydnova tvorba operní a koncertantní. Oratoria
17) Wolfgang Amadeus Mozart: přehled života a díla. Umělecký význam.
18) Mozartovy opery
19) Mozartovy symfonie a nástrojové koncerty
20) Mozartova tvorba komorní
21) Ludwig van Beethoven. Přehled života a díla. Umělecký význam
22) Beethovenovy symfonie a nástrojové koncerty
23) Beethovenova tvorba komorní (s důrazem na klavírní sonáty a smyčcové kvartety)
- Studijní materiály:
-
Smolka, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudby.- Praha, Togga 2001
Černušák, Gracián a kol.: Dějiny evropské hudby.- Praha 1964, 1972
Abraham, Gerald: Stručné dejiny hudby.- Bratislava 2003 (překlad z angl.)
Grout, Donald Jay - Palisca, Claude V.: A History of Western Music.? New York-
London, W.W. Norton & Copany, 11960, 21973, 31980, 41988,
51996
Einstein, Alfred: Geschichte der Musik.- 1Leipzig 1917-18, poté řada dalších vydání
Bachtík, Josef: 19. století v hudbě. ? Praha 1970
Dahlhaus, Carl: Die Musik des 19. Jahrhunderts. ? Neue Handbuch der
Knepler, Georg: Musikgschichte des 19.Jahrhunderts.- 2 díly, Berlin 1961
Landon, Howard C. R.: The Symphonies of Joseph Haydn.- London 1955
Newman, William S.: The Sonata in the Classic Era.- Chapel Hill 1963
Němeček, Jan: Nástin české hudby 18. století.- Praha 1955
Volek, Tomislav ? Jareš, Stanislav: Dějiny české hudby v obrazech.- Praha 1977
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební režie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební management (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět další)