AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny hudby 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108DH4 ZK 5 2/T česky
Vyučující:
Jaromír HAVLÍK
Anotace:

Přednáška. Povinný předmět pro všechny hudební a hudebně teoretické studijní obory na HAMU. Vyučuje se v letním semestru 2. ročníku bakalářského stupně studia. Výuka končí ústní zkouškou (po předchozím složení zápočtu za předmět Dějiny hudby 3) z látky odpřednášené v předmětech Dějiny hudby 3 a Dějiny hudby 4.

Požadavky:

Ústní zkouška z látky odpřednášené v předmětu Dějiny hudby 3 a Dějiny hudby 4. Podmínkou připuštění ke zkoušce jsou minimálně dva prostudované tituly z doporučené odborné literatury (event. jiné adekvátní literatury). Každý student předloží při zkoušce písemný kospekt z jednoho z dotyčných prostudovaných titulů v rozsahu cca 1 strana normalizovaného počítačového tisku. Otázky ke zkoušce si student losuje ze seznamu otázek vypracovaného pedagogem každoročně aktualizovaného a včas zveřejněného.

Otázky ke zkoušce (celkem 23): 1) Romantická píseň, její počátky, charakteristika, proměny společenského významu a veřejné prezentace. Vztah umělé písně k folklóru.

2) Písňová tvorba F. Schuberta

3)Písňová tvorba R. Schumanna, F. Liszta, J. Brahmse, M.P. Musorgského a H. Wolfa. Charaktristika vývojových proměn a srovnání.

4) Český raný romantismus (doba předsmetanovská). Společenská situace (nár. obrození), česká raně romantická píseň (Věnec ze zpěvů vlasteneckých)

5)První pokusy o českou národní operu, Prozatímní divadlo a Harrachova operní soutěž

6)B. Smetana: přehled života a díla. Umělecký význam. Porovnání s významem Dvořákovým

7) Smetanovy opery

8) Smetanova tvorba orchestrální a komorní (Od Triumfámní symfonie do posledních děl)

9)Novoromantismus a jeho přínos hudbě romantismu. Podstata programní hudby. Hector Berlioz

10) F. Liszt s důrazem na jeho symf. básně a programní symfonie

11)R. Wagner a jeho hudební drama

12)Pozdní romantismus- charakteristické znaky a hlavní představitelé (včetně českých) - přehledně

13)G. Mahler

14)R. Strauss

15)J.Sibelius- M.Reger-A.Skrjabin - přehled a srovnání jejich uměleckého významu v rámci pozdního romantismu.

16) J.B. Foerster a V. Novák

17) J. Suk a O. Ostrčil

18) Neofolklorismus, základní znaky a hlavní představitelé. L. Janáček-přehled života a díla, umělecký význam

19) Janáčkovy opery

20) Janáčkova tvorba orchestrální a komorní

21) Janáčkova tvorba vokální (sbory, písně, kantáty)

22) B. Bartók a jeho přínos neofolklorismu. Přehled života a díla.

23) I. Stravinskij a jeho neofolkloristické tvůrčí období (tzv. „ruské“)

Cíle studia:

Získání potřebných a aktuálních znalostí o dané etapě dějin evropské hudby včetně přehledu o odpovídající odborné literatuře k předmětu a o hudbě samotné.

Osnova (a sylabus):

Obsahově navazuje na předmět Dějiny hudby 3. Okruh 5,1: Hudební expresionismus a jeho konkrétní projevy. Rozpad tonality a jeho důsledky. Volná atonalita a dodekafonie. A. Schönberg a 2. vídeňská škola - A. Berg, A. Webern. Okruh 5,2: Neoklasicismus: specifické znaky a klíčové osobnosti: Stravinskij, Prokofjev, Pařížská „Šestka“ (monografické portréty: Honegger-Milhaud-Poulenc). Okruh 5,3: Počátky radikálních avantgardních proudů: italský a ruský futurismus a jeho dědictví. Česká hudba po vzniku samostatné ČSR: úvod do politické a kulturní situace. Vztah české hudby k domácí tradici a k avantgardám, skupina německých skladatelů v ČSR. B. Martinů. POZNÁMKA: Konkrétní detaily okruhů přednášené látky zveřejňuje přednášející pravidelně na počátku každého akademického roku.

Otázky ke zkoušce (celkem 23): 1) Romantická píseň, její počátky, charakteristika, proměny společenského významu a veřejné prezentace. Vztah umělé písně k folklóru.

2) Písňová tvorba F. Schuberta

3)Písňová tvorba R. Schumanna, F. Liszta, J. Brahmse, M.P. Musorgského a H. Wolfa. Charaktristika vývojových proměn a srovnání.

4) Český raný romantismus (doba předsmetanovská). Společenská situace (nár. obrození), česká raně romantická píseň (Věnec ze zpěvů vlasteneckých)

5)První pokusy o českou národní operu, Prozatímní divadlo a Harrachova operní soutěž

6)B. Smetana: přehled života a díla. Umělecký význam. Porovnání s významem Dvořákovým

7) Smetanovy opery

8) Smetanova tvorba orchestrální a komorní (Od Triumfámní symfonie do posledních děl)

9)Novoromantismus a jeho přínos hudbě romantismu. Podstata programní hudby. Hector Berlioz

10) F. Liszt s důrazem na jeho symf. básně a programní symfonie

11)R. Wagner a jeho hudební drama

12)Pozdní romantismus- charakteristické znaky a hlavní představitelé (včetně českých) - přehledně

13)G. Mahler

14)R. Strauss

15)J.Sibelius- M.Reger-A.Skrjabin - přehled a srovnání jejich uměleckého významu v rámci pozdního romantismu.

16) J.B. Foerster a V. Novák

17) J. Suk a O. Ostrčil

18) Neofolklorismus, základní znaky a hlavní představitelé. L. Janáček-přehled života a díla, umělecký význam

19) Janáčkovy opery

20) Janáčkova tvorba orchestrální a komorní

21) Janáčkova tvorba vokální (sbory, písně, kantáty)

22) B. Bartók a jeho přínos neofolklorismu. Přehled života a díla.

23) I. Stravinskij a jeho neofolkloristické tvůrčí období (tzv. „ruské“)

Studijní materiály:

Abraham, Gerald: Stručné dejiny hudby.- Bratislava 2003 (překlad z angl.)

Danuser, Hermann: Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der

Musikwissenschaft, Bd.7, Laaber 1984

Einstein, Alfred: Geschichte der Musik.- 1Leipzig 1917-18, poté řada dalších vydání

Bek, Josef: Světová hudba 20. století.- Praha 1968

Burešová, Alena: Pavel Bořkovec.- Olomouc 1994

Burian, Karel V.: Puccini a jeho doba.- Praha 1968

Danilovič, L.D.: Dmitrij Šostakovič.- Moskva 1958

Deppisch, Walter: Richard Strauss.- Hamburg 111991

Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba.- Olomouc 1936, nově in V.H.: Studie o

hudební tvořivosti, Praha 1971

Bek, Josef: Hudební neoklasicismus.- Praha 1982

Faltin, Peter: Igor Stravinskij.- Bratislava 1965

Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba.- Olomouc 1936, nově in V.H.: Studie o

hudební tvořivosti, Praha 1971

Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury 1890-1945.- 1.díl: 1890-1918, Praha

1972 // 2. díl 1918-1945, Praha 1981

Mihule, Jaroslav: Bohuslav Martinů. Profil života díla.- Praha 1974

Mihule, Jaroslav: Bohuslav Martinů.Osud skladatele.- Praha 2002

Smolka, Jaroslav: Česká hudba našeho století.- Praha 1961

Smolka, Jaroslav: Česká kantáta a oratorium.- Praha-Bratislava 1970

Stuckenschmidt, Hans Heinz: Arnold Schönberg.- Praha 1971

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
HAVLÍK J.
15:20–16:50
(přednášková par. 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108DH4.html