Dějiny hudby 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108DH4 | ZK | 5 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jaromír HAVLÍK
- Anotace:
-
Přednáška. Povinný předmět pro všechny hudební a hudebně teoretické studijní obory na HAMU. Vyučuje se v letním semestru 2. ročníku bakalářského stupně studia. Výuka končí ústní zkouškou (po předchozím složení zápočtu za předmět Dějiny hudby 3) z látky odpřednášené v předmětech Dějiny hudby 3 a Dějiny hudby 4.
- Požadavky:
-
Ústní zkouška z látky odpřednášené v předmětu Dějiny hudby 3 a Dějiny hudby 4. Podmínkou připuštění ke zkoušce jsou minimálně dva prostudované tituly z doporučené odborné literatury (event. jiné adekvátní literatury). Každý student předloží při zkoušce písemný kospekt z jednoho z dotyčných prostudovaných titulů v rozsahu cca 1 strana normalizovaného počítačového tisku. Otázky ke zkoušce si student losuje ze seznamu otázek vypracovaného pedagogem každoročně aktualizovaného a včas zveřejněného.
Otázky ke zkoušce (celkem 23): 1) Romantická píseň, její počátky, charakteristika, proměny společenského významu a veřejné prezentace. Vztah umělé písně k folklóru.
2) Písňová tvorba F. Schuberta
3)Písňová tvorba R. Schumanna, F. Liszta, J. Brahmse, M.P. Musorgského a H. Wolfa. Charaktristika vývojových proměn a srovnání.
4) Český raný romantismus (doba předsmetanovská). Společenská situace (nár. obrození), česká raně romantická píseň (Věnec ze zpěvů vlasteneckých)
5)První pokusy o českou národní operu, Prozatímní divadlo a Harrachova operní soutěž
6)B. Smetana: přehled života a díla. Umělecký význam. Porovnání s významem Dvořákovým
7) Smetanovy opery
8) Smetanova tvorba orchestrální a komorní (Od Triumfámní symfonie do posledních děl)
9)Novoromantismus a jeho přínos hudbě romantismu. Podstata programní hudby. Hector Berlioz
10) F. Liszt s důrazem na jeho symf. básně a programní symfonie
11)R. Wagner a jeho hudební drama
12)Pozdní romantismus- charakteristické znaky a hlavní představitelé (včetně českých) - přehledně
13)G. Mahler
14)R. Strauss
15)J.Sibelius- M.Reger-A.Skrjabin - přehled a srovnání jejich uměleckého významu v rámci pozdního romantismu.
16) J.B. Foerster a V. Novák
17) J. Suk a O. Ostrčil
18) Neofolklorismus, základní znaky a hlavní představitelé. L. Janáček-přehled života a díla, umělecký význam
19) Janáčkovy opery
20) Janáčkova tvorba orchestrální a komorní
21) Janáčkova tvorba vokální (sbory, písně, kantáty)
22) B. Bartók a jeho přínos neofolklorismu. Přehled života a díla.
23) I. Stravinskij a jeho neofolkloristické tvůrčí období (tzv. „ruské“)
- Cíle studia:
-
Získání potřebných a aktuálních znalostí o dané etapě dějin evropské hudby včetně přehledu o odpovídající odborné literatuře k předmětu a o hudbě samotné.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Dějiny hudby 3. Okruh 5,1: Hudební expresionismus a jeho konkrétní projevy. Rozpad tonality a jeho důsledky. Volná atonalita a dodekafonie. A. Schönberg a 2. vídeňská škola - A. Berg, A. Webern. Okruh 5,2: Neoklasicismus: specifické znaky a klíčové osobnosti: Stravinskij, Prokofjev, Pařížská „Šestka“ (monografické portréty: Honegger-Milhaud-Poulenc). Okruh 5,3: Počátky radikálních avantgardních proudů: italský a ruský futurismus a jeho dědictví. Česká hudba po vzniku samostatné ČSR: úvod do politické a kulturní situace. Vztah české hudby k domácí tradici a k avantgardám, skupina německých skladatelů v ČSR. B. Martinů. POZNÁMKA: Konkrétní detaily okruhů přednášené látky zveřejňuje přednášející pravidelně na počátku každého akademického roku.
Otázky ke zkoušce (celkem 23): 1) Romantická píseň, její počátky, charakteristika, proměny společenského významu a veřejné prezentace. Vztah umělé písně k folklóru.
2) Písňová tvorba F. Schuberta
3)Písňová tvorba R. Schumanna, F. Liszta, J. Brahmse, M.P. Musorgského a H. Wolfa. Charaktristika vývojových proměn a srovnání.
4) Český raný romantismus (doba předsmetanovská). Společenská situace (nár. obrození), česká raně romantická píseň (Věnec ze zpěvů vlasteneckých)
5)První pokusy o českou národní operu, Prozatímní divadlo a Harrachova operní soutěž
6)B. Smetana: přehled života a díla. Umělecký význam. Porovnání s významem Dvořákovým
7) Smetanovy opery
8) Smetanova tvorba orchestrální a komorní (Od Triumfámní symfonie do posledních děl)
9)Novoromantismus a jeho přínos hudbě romantismu. Podstata programní hudby. Hector Berlioz
10) F. Liszt s důrazem na jeho symf. básně a programní symfonie
11)R. Wagner a jeho hudební drama
12)Pozdní romantismus- charakteristické znaky a hlavní představitelé (včetně českých) - přehledně
13)G. Mahler
14)R. Strauss
15)J.Sibelius- M.Reger-A.Skrjabin - přehled a srovnání jejich uměleckého významu v rámci pozdního romantismu.
16) J.B. Foerster a V. Novák
17) J. Suk a O. Ostrčil
18) Neofolklorismus, základní znaky a hlavní představitelé. L. Janáček-přehled života a díla, umělecký význam
19) Janáčkovy opery
20) Janáčkova tvorba orchestrální a komorní
21) Janáčkova tvorba vokální (sbory, písně, kantáty)
22) B. Bartók a jeho přínos neofolklorismu. Přehled života a díla.
23) I. Stravinskij a jeho neofolkloristické tvůrčí období (tzv. „ruské“)
- Studijní materiály:
-
Abraham, Gerald: Stručné dejiny hudby.- Bratislava 2003 (překlad z angl.)
Danuser, Hermann: Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der
Musikwissenschaft, Bd.7, Laaber 1984
Einstein, Alfred: Geschichte der Musik.- 1Leipzig 1917-18, poté řada dalších vydání
Bek, Josef: Světová hudba 20. století.- Praha 1968
Burešová, Alena: Pavel Bořkovec.- Olomouc 1994
Burian, Karel V.: Puccini a jeho doba.- Praha 1968
Danilovič, L.D.: Dmitrij Šostakovič.- Moskva 1958
Deppisch, Walter: Richard Strauss.- Hamburg 111991
Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba.- Olomouc 1936, nově in V.H.: Studie o
hudební tvořivosti, Praha 1971
Bek, Josef: Hudební neoklasicismus.- Praha 1982
Faltin, Peter: Igor Stravinskij.- Bratislava 1965
Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba.- Olomouc 1936, nově in V.H.: Studie o
hudební tvořivosti, Praha 1971
Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury 1890-1945.- 1.díl: 1890-1918, Praha
1972 // 2. díl 1918-1945, Praha 1981
Mihule, Jaroslav: Bohuslav Martinů. Profil života díla.- Praha 1974
Mihule, Jaroslav: Bohuslav Martinů.Osud skladatele.- Praha 2002
Smolka, Jaroslav: Česká hudba našeho století.- Praha 1961
Smolka, Jaroslav: Česká kantáta a oratorium.- Praha-Bratislava 1970
Stuckenschmidt, Hans Heinz: Arnold Schönberg.- Praha 1971
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební režie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební management (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět další)