Fundraising, granty, marketing
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108FGM | ZK | 3 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Ilia ŠMÍD
- Anotace:
-
Obsahem přednášek je vysvětlení různých aspektů získávání finančních prostředků pro kulturní projekty a vyysvětlení pojmu a funkce fundraisingu v kulturních institucích s důrazem na veřejné zdroje (grantová řízení státních a veřejných institucí).
- Požadavky:
-
a) Pojmy z oblasti fundraisingu a grantové politiky
b) Vypracování plánu a rozpočtu kulturního projektu (akce) s financováním z externích zdrojů (plán fundraisingu)
c) Zpracování grantových žádostí
d) Strategie a marketing v oblasti soukromých zdrojů
- Cíle studia:
-
Získat teoretické vědomsoti a praktické dovednosti v oblasti fundraisingu v kulturní sféře.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Úvod do předmětu
a) Vymezení předmětu přednášky
b) Vymezení pojmů
Fundraising, marketing, grant, mecenášství, filantropie, sponzoring, privátní zdroje, veřejné zdroje, příspěvková organizace, neziskový sektor, soukromo-právní sektor
c) Umění a kultura ve společnosti
2. Umění jako zboží a trh s uměním
a) Trh a kulturní produkty jako zboží, podnikání v oblasti kultury
Pořádání kulturních akcí - festivaly, koncerty divadla, Organizace kulturního života, Ekonomika kulturních akcí
b) Sektory kultury - příspěvkové organizace, soukromé společnosti, neziskový sektor
c) Komerční a nekomerční umění
d) Financování kultury a jeho zdroje - souhrn
3. Vlastní příjmy a soukromé zdroje
a) Problematika rozpočtu kulturních akcí - jednorázové akce a kontinuální financování
b) Vlastní příjmy z kulturních akcí
c) Soukromé zdroje (I.)
4. Veřejné zdroje
a) Nadace a nadační fondy
b) Veřejné zdroje - Stát, Kraje, Obce, Evropská unie, Národní programy (Norské fondy apod.)
5. Grantové programy
a) Granty - historie, jednotliví vypisovatelé a podporovatelé
b) Grantové programy
6. Soukromé zdroje, firemní podpora (II.)
a) Soukromý sektor a důvody podpory (podpora prodeje zboží)
b) Reklama a dárcovství - sponzoring
c) Význam reklamy a marketingové strategie podniků a příjemců podpory
d) Legislativní záležitosti
7. Fundraising I.
a) Teorie a legislativa,
b) Techniky získávání zdrojů: profil fundraisera, zdroje prostředků, vyhodnocování a kontrola
c) Efektivita fundraisera
8. Fundraising II.
a) Zpracování projektů a žádostí - rozdíl mezi veřejnými zdroji, nadacemi a soukromými zdroji
b) Rozpočty a zisk organizace
c) Vlastní zisk fundraisera
d) Korupční nebezpečí
9. Technika zpracování žádostí
a) Plán fundraisingu, rozpočet
b) Smlouvy a jejich evaluace
d) Ukončení projektu
10.Vyhledávání dárců (zdrojů)
a) Internetové adresy - centrální subjekty sdružující nadace a veřejné zdroje
b) Evropské fondy
c) Způsob hledání soukromých zdrojů
d) Média - reklama a propagace jako součást fundraisingu
11. - 13. Konkrétní dárcovské subjekty, praktická cvičení, zpracování žádosti na HMP, MK a soukromou Nadaci
Zadání práce ke zkoušce
- Studijní materiály:
-
Přednášky a doporučené texty v průběhu přednášek.
a) Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007-20013 (Usnesení vlády ČR č. 676/2006)
b) Grantová politika HM Prahy v oblasti kultury a umění (Usnesení Rady HMP / červen 2006)
c) Koncepce kulturní politiky HM Prahy (Usnesení Rady HMP / červen 2006)
d) Martin Cikánek: Mistři výkonnostních ukazatelů II (in HIS Voice 5/2006)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební management (Bc) (povinný předmět další)