Hudební režie 10
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108HR0 | Z | 14 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
- Anotace:
-
Předmět má svou seminární a přednáškovou část. Spočívá v rozborech nahrávek, jejich interpretace i zvukového zpracování. Dále se hodnotí vlastní pracovní výkony studentů v předmětu Praxe ve studiu. Přednášková část obsahuje výklad problematiky nahrávání hudby a práce hudebního režiséra ve studiu.
- Požadavky:
-
Zvládnutí veškerých poznatků, získaných v přednáškové části.
Seminárním způsobem přednést koncepci, osnovu a ukázky ze své písemné diplomní práci a diskutovat o ní.
- Cíle studia:
-
Jako hlavní předmět oboru má syntetizující a završující význam při přípravě a výchově hudebních režisérů. Jeho úkolem je vybavit posluchače základními i specializovanými vědomostmi a návyky, potřebnými při práci hudebního režiséra - tj. při řízení - v průběhu nahrávání, střihu a postprodukční úpravy nahrané hudby pro trvalé zvukové nosiče nebo k použití v rozhlase, televizi, filmu či dalších médiích. Dále vede posluchače ke kritickému rozlišování, srovnávání a hodnocení nahrávek vydaných na CD či jiných nosičích zvuku a pořízených jinými nahávacími týmy.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminární část.
Příprava magisterské diplomové práce.
Přednášková část.
Rekapitulace problematiky nahrávání a práce hudebního režiséra.
Sylabus
Stručná historie technického vývoje zvukového záznamu.
Realizace zvukového záznamu z hlediska historického vývoje.
Historický vývoj zvukového záznamu jako estetického fenoménu.
Různé typy zvukového záznamu hudby z hlediska způsobu realizace a užití.
Estetika moderní hudební nahrávky.
Akustický prostor a jeho význam při realizaci hudební nahrávky.
Historický vývoj profese hudebního režiséra.
Úloha a postavení hudebního režiséra v současném profesionálním nahrávacím týmu.
Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
Technické aspekty nahrávání.
Mikrofon - jeho možnosti a limity.
Monofonie, stereofonie a vícekanálová technika.
Příprava nahrávání.
Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.
Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
Sestřih hudebního snímku - postup práce.
Vývoj techniky střihu.
Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.
Konečné zpracování snímku - postprodukce, mastering.
Dodatečná úprava původního akustického prostoru nahrávky - umělý dozvuk.
Řazení skladeb resp. jejich částí na konečné verzi snímku.
Specifické problémy natáčení a zpracování živé, neboli live nahrávky.
Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.
Dokumentace hudební nahrávky.
- Studijní materiály:
-
Notový materiál. Ucelená specializovaná literatura k této problematice neexistuje. Vychází se z výše uvedených poznámek (sylabus), které se stanou východiskem pro vytvoření skript.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)