Hudební režie 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108HR8 | ZK | 8 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
- Anotace:
-
Předmět má svou seminární a přednáškovou část. Spočívá v rozborech nahrávek, jejich interpretace i zvukového zpracování. Dále se hodnotí vlastní pracovní výkony studentů v předmětu Praxe ve studiu. Přednášková část obsahuje výklad problematiky nahrávání hudby a práce hudebního režiséra ve studiu.
- Požadavky:
-
Semestrální seminární práce, srovnávající různé nahrávky po zvukové a interpretační stránce. Zvládnutí příslušných témat, probíraných v přednáškové části.
Semestr končí ročníkovou zkouškou.
- Cíle studia:
-
Jako hlavní předmět oboru má syntetizující a završující význam při přípravě a výchově hudebních režisérů. Jeho úkolem je vybavit posluchače základními i specializovanými vědomostmi a návyky, potřebnými při práci hudebního režiséra - tj. při řízení - v průběhu nahrávání, střihu a postprodukční úpravy nahrané hudby pro trvalé zvukové nosiče nebo k použití v rozhlase, televizi, filmu či dalších médiích. Dále vede posluchače ke kritickému rozlišování, srovnávání a hodnocení nahrávek vydaných na CD či jiných nosičích zvuku a pořízených jinými nahávacími týmy.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminární část.
Srovnávání různých nahrávek po stránce interpretační i zvukové.
Prezentace komparačních studií studentů (semestrální seminární práce).
Přednášková část.
Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
Sylabus
Psychologické aspekty práce hudebního režiséra. HR je pro interpreta pouze poradcem a neměl by vystupovat autoritativně. Nesmí dávat najevo nervozitu a netrpělivost. Jeho úkolem je kromě odborného úsudku i vytvoření dobré atmosféry. Měl by odhadnout možnosti interpreta a v jejich rámci jej dovést k maximálnímu výkonu. Celkový přístup, tón připomínek a taktiku řízení nahrávky musí přizpůsobit tomu, kdo právě sedí ve studiu. Jiné je natáčení s mnoha účinkujícími, jiné je to s komorním souborem nebo sólistou, kterého dobře známe. Jiné je to s mladým, nezkušeným hudebníkem, jiné s renomovaným mistrem starší generace. V případě orchestrální nahrávky diferencujeme komunikaci podle toho, je-li určena orchestru nebo dirigentovi. Rovněž je nutné dohodnout předem způsob komunikace.
Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
I nejlépe připravený interpret většinou není schopen nahrát snímek v jednom záběru, bez nutnosti střihu. Nároky na studiový snímek jsou dnes tak vysoké, že se to podaří jen výjimečně. Zde hraje svou úlohu i fakt, že hudebník ve studiu postrádá inspirující vliv publika. Existují rozdíly v přístupu k nahrávkám různého obsazení, žánrů nebo slohových období. Komorní hudba klade větší nároky na detail. Na druhé straně nahrávka orchestrální vyžaduje spíše velkorysý přístup, záběry rozměrnějších celků. Ani zde nelze tolerovat zjevné chyby. HR nemůže suplovat úkoly dirigenta. Důležitá je spolupráce dirigenta a HR v oblasti dynamické vyrovnanosti nástrojových skupin. I velmi zkušený dirigent nemusí mít vždy přesnou představu o výsledném zvuku, jak se jeví prostřednictvím mikrofonů. To závisí na akustice a také na technice nahrávání. Někteří sólisté (pianisté, varhaníci) mají často své výkony natolik zažité, že HR se zde omezí pouze na výběr umělecky nejpůsobivější verze a na registraci náhodných chyb. Specifický přístup vyžaduje práce s pěvci. Ve větší míře je nutno počítat s fyzickou únavou. Podle toho je třeba rozvrhnout i práci ve studiu, např. uvážit kdy úspěšně provést potřebné korektury, kdy je vhodné vrátit se k určitému problému a kdy je naopak vhodné problém odložit. Rozdílný přístup vyžaduje hudba různých slohových období. Extrémně rozdílný je např. postup při natáčení staré hudby se specializovanými soubory na jedné straně a při nahrávkách současné hudby na straně druhé. V případě staré hudby se setkáváme s velmi zasvěcenými interprety, kteří nepotřebují nic jiného, než pozorné registrování obvyklých možných drobných selhání (intonace, souhra). V případě natáčení současné hudby interpreti často sami vyžadují radu od HR a nejednou i tápou v určitých konkrétních situacích (notový zápis, speciální pokyny). Úloha HR tak může přesáhnout obvyklý rámec. Považujme to zároveň za příklad potřebné šíře hudebního vzdělání režiséra.
- Studijní materiály:
-
Notový materiál. Ucelená specializovaná literatura k této problematice neexistuje. Vychází se z výše uvedených poznámek (sylabus), které se stanou východiskem pro vytvoření skript.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)