AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební teorie - systematika 8

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108HTS8 ZK 11 2/T česky
Vyučující:
Vladimír TICHÝ
Anotace:

Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.

Požadavky:

Pravidelná aktivní účast na seminářích s diskusemi nad zadanými teoretickými problematikami.

Cíle studia:

Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.

Osnova (a sylabus):

Systematická hudební teorie

- Současný stav, významné práce v oblasti systematické hudební teorie, aktuální otázky a perspektivy

- Procesuální pojetí hudební struktury

- Matematické aspekty hudební teorie (hudební struktura jako exaktně formulovatelný systém)

- Princip hierarchie centrické a distanční

- Obecný princip identity a kontrastu

- Zodpovědná vazba v hudební struktuře

Analytická hudební teorie

- Metoda tzv. aktivizované analýzy

- Schenkerovská analýza - systematika, analytická praxe, pokusy o aplikaci na hudbu posttonální

- Matematické metody hudební analýzy (uplatnění teorie pravděpodobnosti, teorie informace, statistiky, matematiky velkých čísel, teorie množin)

Studijní materiály:

Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. In: Studie ČSAV, 1981, č. 14. Academia, Praha 1981.

Holubec, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.

Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972.

Hradecký, Emil: O technických prostředcích hudební mluvy Pavla Bořkovce. Živá hudba 1973, str. 89-133.

Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).

Hutter, Josef: Melodický princip stupnicových řad.

Hutter, Josef: Harmonický princip. Česká akademie věd a umění, Praha 1941.

Hutter, Josef: Hudební myšlení. V. Tomsa, praha 1943.

Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.

Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.

Jiránek, Jaroslav: Teoretický odkaz Karla Janečka. Živá hudba IX, Praha 1986.

Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.

Kapr, Jan: Konstanty. Panton, Praha 1967.

Konsonance a disonance z hlediska hudby 2O. století. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 17. 12. 1985 v Praze.

K systematice tektonických struktur a hudebních forem. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 21. 1O. 1982 v Praze.

Kresánek, Jozef: Úvod do systematiky hudobnej vedy. Bratislava 198O.

Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu. In: Studie ČSAV, 1982, č. 18. Academia, Praha 1982.

Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. In: Hudební věda č. 3, Praha 1969

Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.

Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.

Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.

Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality. Knižnice Hudebních rozhledů, Praha 1957.

Risinger, Karel: Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie. Knižnice Hudební rozpravy, SHV, Praha 1963.

Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.

Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002

Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997

Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
TICHÝ V.
08:40–10:10
(přednášková par. 1)
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108HTS8.html