Poetika interpretačního výkonu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108PIV2 | Z | 2 | česky |
- Vyučující:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Anotace:
-
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku. Předmět je ukončen zápočtem. Slouží jako příprava k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
Podmínky zápočtu: Povinná účast na semináři je samozřejmostí, minimálně však 50%. Zápočet udělí v každém semestru magisterského studia o. as. I. Bažantová na základě prezence. Posluchači, jejichž prezence bude shledána nedostačující, splní náhradní úkol ve formě vypracování a obhájení textu (rozsah od čtyř stran za každý semestr, v případě celoroční neúčasti lze odevzdat i osm stran na konci akademického roku) k některému z bodů osnovy předmětu při odborné rozpravě u výše jmenované pedagožky.
Konkrétní rozpis seminářů je třeba sledovat na vývěskách (oborové, studijní, seminární ve vestibulu)nebo ve své školní e-mailové schránce.
- Požadavky:
-
Minimálně 50% účast na základě prezenčního podpisu, t.j. jednou za semestr. Zápočet udělí v každém semestru magisterského studia o. as. Bažantová. Posluchači, jejichž prezence bude shledána nedostačující, splní náhradní úkol ve formě vypracování a obhájení textu (rozsah alespoň čtyři strany za semestr, nejméně osm stran za celý semestr) k některým z bodů osnovy (viz cíle studia). Konkrétní rozpis je třeba sledovat na vývěskách (oborové, studijní, seminární ve vestibulu).
- Cíle studia:
-
Přehled tematických okruhů:
Průprava k interpretační činnosti
Příprava interpretačního výkonu
Manuální, dechové, hlasové techniky
Specifika a rozlišnosti interpretačních škol
Pódiová a studiová praktika
Interpretační zákonitosti v orchestrální, komorní, sborové, sólistické a nahrávací praxi
Historicky poučená interpretace
Specifika interpretace hudby 2. pol. 20. století
Psychologické a metodické předpoklady k interpretační činnosti
Interpretační výkon jako duševní vlastnictví a jeho vazba na autorský zákon
Vynikající interpreti naší minulosti a současnosti
Zápis hudebního díla a jeho interpretační výklad
- Osnova (a sylabus):
-
Stručná osnova předmětu:
Přehled tematických okruhů:
Průprava k interpretační činnosti
Příprava interpretačního výkonu
Manuální, dechové, hlasové techniky
Specifika a rozlišnosti interpretačních škol
Pódiová a studiová praktika
Interpretační zákonitosti v orchestrální, komorní, sborové, sólistické a nahrávací praxi
Historicky poučená interpretace
Specifika interpretace hudby 2. pol. 20. století
Psychologické a metodické předpoklady k interpretační činnosti
Interpretační výkon jako duševní vlastnictví a jeho vazba na autorský zákon
Vynikající interpreti naší minulosti a současnosti
Zápis hudebního díla a jeho interpretační výklad
Sylabus:
Poetika je mj. definována jako souhrn uměleckých prostředků a zásad určujících styl určitého směru, autora nebo literárního díla (Akademický slovník cizích slov, Academia Praha 2001). Předmět poetika (hudebně) interpretačního výkonu je svým názvem jasně specifikován. Slouží k rozšíření obzoru možností při přípravě a akci interpretačního výkonu, stimuluje k jeho vědomému uchopení na vysoké úrovni. Semináře vede vždy někdo z profesorů fakulty a ve spolupráci se svým doktorandem. Seminář dává prostor pro prezentaci tvůrčí práce mezi uměleckým pedagogem a jeho doktorandem v daném oboru, a to na libovolné téma, většinou takové, které si doktorand připravuje do své disertační práce. Není to však pravidlo, tematika je otevřená. V dosavadní praxi těchto seminářů se osvědčila také účast odborníků z řad veřejnosti, kteří jsou pozváni na spoluúčast a oživení seminárního výstupu. Není to však podmínka.Takováto prezentovaná spolupráce, rovněž strukturování a vyznění celého semináře mají posloužit i jako určitý příklad vybraného problému nebo momentu tvůrčí práce a jejich vysoce profesionálního uvědomění. Především však jako podnět pro veřejnou diskusi, určenou právě posluchačům magisterského studia. Očekává se spontánní reakce auditoria, otázky zvídavé i kritické, polemiky, doplňky, vlastní zkušenosti náměty. Poetika hudebně interpretačního výkonu tak příkladně připravuje posluchače k rozpravě při státní závěrečné zkoušce.
- Studijní materiály:
-
Literatura není vyčerpávající, záleží na vhledu a tématu. Tato literatura slouží také jako zdroj písemných prací, které je nutno vypracovat pro případ absencí v semináři.
Literatura (česká) - výběr:
Bach, C. Ph. E.: Úvaha o dobré hře na klavír, Paido Brno 2003
Černý, M. K.: Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence, in Estetika 11/1974, č. 3 (str. 164 - 182) ač. 4 (str. 193 - 212)
Dušek, Bohumil: Dialektika metra, tempa, hybnosti, rytmu a melodie v hudebních skladbách, in: Opus Musicum 10/1978, č. 9, str. 263
Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU 1957
Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Editio Supraphon 1987
Ginzburg, Lev: Estetika studia nástrojové hry. Supraphon Praha 1968
Holečková-Dolanská, Jelena: O deklamaci zpívaného slova. Živá hudba VII, 1980
Hudební věda II, kap. 2 Problém pojetí hudby ve smyslu hudebního díla, str. 316,
- kap. 7 Teorie a dějiny hudební interpretace, str. 572, SPN 1988
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika, skriptum, Univ. Olomouc 1996
Jindrák, Jindřich: K interpretační problematice Dvořákových Biblických písní. Živá hudba VII, 1980
Klinda, Ferdinand: Orgánová interpretácia, Opus Bratislava 1983
Kratochvíl, Jiří: Otázka původního znění Mozartova Koncertu pro klarinet a Kvintetu pro klarinet a smyčce. Hudební věda 1967, č. 1.
Kratochvíl, Jiří: Interpretace dechových koncertů W. A. Mozarta na Mezinárodní soutěži PJ 1968. Hudební věda 1969/4.
Kratochvíl, Jiří: Několik poznámek k historii dechového kvinteta. Referát ze sympozia o A. Rejchovi. Hudební věda 1970, č. 3
Kratochvíl, Jiří: Dechové nástroje v klavírních koncertech W. A. Mozarta. Živá hudba VII, 1980
Kratochvíl, Jiří: Úpravy a retuše v praxi. Živá hudba IX, Praha 1986
Kratochvíl, Jiří: Koncertantní dechové nástroje ve vokálních skladbách J. J. Ryby. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Kratochvíl, Jiří: Mozartovské otazníky. Živá hudba X, Praha 1989
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu Studie ČSAV č. 18, Praha Academia 1982
Mozart, Leopold: Důkladná škola na housle. temperament, Ivan Černý 1999
Nejgauz, Genrich: Poetika klavíru
Novotný, Břetislav: Partity J. S. Bacha. Komentář interpretace polyfonní hudby na smyčcové nástroje.
Quantz J.J.: Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu.
Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům
Slovník české hudební kultury, Supraphon Praha 1997 (doporučená hesla: hudebně rétorické figury, hudební myšlení, interpretace, notace, poezie)
Stanislav, Ján - Kresánek, Jozef: Zo vzťahou medzi rečou, hudbou a spevom. K problematice umeleckého majstrovstva, in Hudební rozhledy, roč. II, sv. 5, Praha 1956
Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Praha 1973.
Sýkora, Václav Jan: Improvizace včera a dnes. Praha 1966.
Váňová, Radana: Grafické znaky rozličných druhů pizzicata. JAMU Brno 1980
Zich, Jaroslav: Instrumentační práce se skupinami. SNKLHU, Praha 1957.
Zich, Jaroslav: Prostředky výkonného hudebního umění. SNKLHU, Praha 1959.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Smyčcové serenády Josefa Suka. Živá hudba 1962, SPN, Praha 1962.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Dechové serenády Antonína Dvořáka. Živá hudba IV, 1969.
Zich, Jaroslav: Orchestrace koncertu pro smyčcový nástroj (A. Dvořák: Koncert pro violoncello) Živá hudba VI, 1976
Zich, Jaroslav: Instrumentace Páté symfonie Dmitrije Šostakoviče. Živá hudba VII, 1980
Zich, Jaroslav: Orchestrace klavírní skladby (A. Glazunov, Chopiniana, op. 46). Živá hudba VIII, Praha 1983.
Zich, Jaroslav: Orchestrace finále Čtvrté symfonie Gustava Mahlera (Zpěv s orchestrem). Živá hudba IX, Praha 1986
Zich, Jaroslav: Sdělovací Orchestrace a sborová sazba.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Mg) (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební režie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg) (povinný předmět další)