AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Rozbor skladeb 3F

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
108RS3F Z 5 2/T česky
Vyučující:
Anotace:

Cílem kurzu je v návaznosti na tématiku probranou v 1. ročníku dále prohlubovat a zdokonalovat schopnost samostatné orientace v notovém textu a struktuře studovaných skladeb v kontextu hudby 20. a 21. stol. Dále pak zdokonalovat schopnost formulovat a zobrazovat analýzou získané poznatky.

Požadavky:

Každý z účastníků semináře, vedle další intenzivní sumarizace hudebně-teoretických znalostí v návaznosti na historické fáze hudební řeči v hudbě 20. stol., písemně vyhotoví a předloží k diskusi analytickou studii skladby z cyklu Mikrokosmos B.Bartóka a zahájí zkoumání rozsáhlejší závažné skladby z hudby 20., eventuálně 21. stol., která bude finálním výstupem celého dvouletého kursu.

Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Sylabus:

Obsah studia: Vedle dalších modelových analýz mapujících hudební řeč 20. a 21. století v této fázi semináře účastníci průběžně pracují na analýze rozsáhlejší závažné skladby z hudby 20., eventuálně 21. stol., zadané s přihlédnutím k jejich individuálním dispozicím a preferencím. Minimálně jednou za semestr každý účastník vystoupí s prezentací rozpracované podoby své práce a předloží ji ke společné diskusi. Pro udělení zápočtu je nezbytná minimálně 50% účast v semináři a rozhodující je kvalita dílčí předložené analytické studie některé ze skladeb kl. cyklu Mikrokosmos B.Bartóka s přihlédnutím k úrovni rozpracované finální práce a diskusních výstupů.

Studijní materiály:

Bibliografie:

JANEČEK, Karel: Tektonika, Supraphon, Pha 1968

KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Panton, Praha 1976

PARSCH, Arnošt, PIŇOS, Alois, ŠŤASTNÝ, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád, JAMU, Brno 2004

RISINGER, Karel: Nauka o hudební tektonice 20. stol. I a II, HAMU, Ed.Centrum AMU, Praha 1998, ISBN808583-34-1

STOCKHAUSEN, Karlheinz: Momentová forma, in Nové cesty hudby, Supraphon, Praha 1969, 02-239-69, s.248-263

Výběr skladeb k modelovému zkoumání:

Stravinský: Svěcení Jara, Symphony of Psalm, Oidipus Rex, Schoenberg: Pierot Lunaire, Berg: Violinkonzert, Webern: 5 Satze op.5, Symphonie op.21, Varese: Ionisation, Ives: Unanswered Question, Janáček: Symfonieta, sm. kvartety, O. lišky Bystroušky, Zápisník zmizelého, Lutoslawski: Benátské hry, 3. symf, sm. kvartet, Penderecki: Dies Irae, eventuální další skladby dle dohody a individuálních preferencí účastníků semináře.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108RS3F.html