Rozbor skladeb 3G
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
108RS3G | Z | 5 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Anotace:
-
Seminář rozboru skladeb je určen instrumentalistům. Během dvouletého studijního cyklu posluchači samostatně rozebírají vybrané kompozice v chronologickém rozpětí od klasicko-romantické epochy až po současnost.
Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb.
Zevrubná pozornost se při analýze věnuje užité kompoziční technice a formově tektonickému řešení.
- Požadavky:
-
Konkrétní rozpis učiva vychází ze zadaných seminárních úkolů jednotlivých posluchačů. Každý posluchač je povinen v průběhu semestru nejméně jedenkrát vystoupit s referátem a průběžně se aktivně zúčastňovat diskusí o referátech ostatních účastníků semináře.
Předmětem hodnocení je kvalita seminární práce, úroveň seminárních výstupů a aktivita v diskusích.
Výkladová část zahrnuje
- stručné seznámení s různými přístupy a metodami rozboru skladeb
Praktická část zahrnuje
- modelové analýzy k výkladové části
- Cíle studia:
-
Seminář rozboru skladeb je určen instrumentalistům. Během dvouletého studijního cyklu posluchači samostatně rozebírají vybrané kompozice v chronologickém rozpětí od klasicko-romantické epochy až po současnost.
Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb.
Zevrubná pozornost se při analýze věnuje užité kompoziční technice a formově tektonickému řešení.
- Osnova (a sylabus):
-
Konkrétní rozpis učiva vychází ze zadaných seminárních úkolů jednotlivých posluchačů. Každý posluchač je povinen v průběhu semestru nejméně jedenkrát vystoupit s referátem a průběžně se aktivně zúčastňovat diskusí o referátech ostatních účastníků semináře.
Předmětem hodnocení je kvalita seminární práce, úroveň seminárních výstupů a aktivita v diskusích.
Výkladová část zahrnuje
- stručné seznámení s různými přístupy a metodami rozboru skladeb
Praktická část zahrnuje
- modelové analýzy k výkladové části
- Studijní materiály:
-
Seznam doporučené literatury předmětu
(umožňující hlubší nahlédnutí do tvůrčí dílny skladatelů XX. století)
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu, Ed. Supraphon, Praha 1985
Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU. Brno 1989.
Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.
Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU Praha 1955.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Kapr, Jan: Konstanty. Panton, Praha 1967.
Kohoutek, Ctirad: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.
Kollert, Jiří 7x3 analýzy skladeb 2. pol. XX. století, rkps.
Medek Ivo, Piňos Alois: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby. JAMU Brno 2004
Messiaen, Olivier: Technik meiner musikalischen Sprache (překlad z franc.).
Piňos, Alois: Vyvážené intervalové řady. In: Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 197O.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: