Dramaturgická tvorba 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
201DRA8 | ZK | 4 | 4/T | česky |
- Vyučující:
- Jana KUDLÁČKOVÁ
- Anotace:
-
Předmět, v magisterském stupni určený studentům dramaturgie, dovršuje studium předchozích let samostatnou prací na absolventských představeních, s výrazným autorským nebo překladatelským podílem na textu inscenace a zpracováním všech doprovodných tiskových materiálů. Významnou součástí jsou písemné reflexe vlastní zkušenosti v seminárních pracích, vrcholící pak prací diplomovou. Budování profesionálního zázemí dramaturgické práce ? jazykových znalostí, rozhledu po světové dramatice, historické i současné, znalostí podmínek divadelního provozu, vytváření kontaktů s autory, překladateli a divadelními agenturami.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
1)Tvorba dramaturgického plánu a dramaturgie jednotlivých titulů ve školním divadle Disk, které je modelem provozu profesionálního činoherního divadla.
2)Literární příprava uváděného dramatického textu a všech souvisejících tiskovin.
3)Písemná reflexe zkušebního procesu inscenace a jejího výsledku, včetně diváckých ohlasů na premiéře i o reprízách.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1)Získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli;
2)Hledání vhodných textů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení;
3)Sestavování dramaturgického plánu.
4)Dramaturgická příprava konkrétního titulu, analýza, interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce.
5)Literární práce na konkrétním textu: krácení, revize překladu, úpravy, adaptace, dramatizace.
6)Autorství a redakce všech tiskovin: propagačních materiálů, programu k inscenaci, informací pro tiskovou konferenci.
7)Aktivní účast na zkouškách a představeních a jejich reflexe, dovršená písemným záznamem celého procesu.
Sylabus:
Znalosti a dovednosti, získané na bakalářském stupni studia dramaturgie, jsou dovršeny samostatnou tvůrčí prací studentů. Společně se studenty režie vybírají tituly a sestavují dramaturgický plán školního divadla Disk. Přitom musí nejen usilovat o vyjádření svého postoje k světu a divadlu, ale také zohledňovat limity, dané možnostmi hereckého obsazení a nutností zajistit kvalitní práci pro celý herecký ansámbl svých spolužáků. Procházejí výcvikem v podmínkách, které simulují provoz běžného profesionálního činoherního divadla. Přitom nepřestávají prohlubovat své vzdělanostní zázemí a schopnost reflexe divadelního představení, tak aby možnosti jejich budoucího profesionálního uplatnění byly co nejširší.
Významnou částí přípravy konkrétní inscenace je autorská, překladatelská nebo upravovatelská činnost studentů dramaturgie, vyrůstající z dramaturgicko-režijní koncepce, kterou tvoří společně se studenty režie. Stejně důležitá je analýza a reflexe celého procesu vzniku inscenace a jejího diváckého ohlasu, zachycená v písemné formě seminární a posléze diplomní práce.
- Studijní materiály:
-
Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, ev. od téhož autora Umělecké dílo literární, Praha 1989
Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999
Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava)
Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965-1972,Praktická dramaturgie, Praha 1996
Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964
J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967
Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969
Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (hlavní předmět)