AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Podoby herectví 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
201POH1 ZK 2 4/T česky
Vyučující:
Zuzana SÍLOVÁ
Anotace:

Seminář určený 3. a 4. ročníku v rozsahu 2 hodin týdně (dvousemestrální) nebo 4 hodiny týdně (jednosemestrální)na praktických ukázkách (film, televizní záznam, rozhlas) rozvíjí látku probíranou v předmětech Herecká tvorba a Scénická tvorba; zdůrazňuje přitom nejvýznamnější představitele hereckých stylů a generací.

Požadavky:

Seminární práce v rozsahu min. 3,5 ns:

1. Popis hereckého výkonu

2. Rozbor způsobu vytváření herecké postavy

3. Anketa: odpovědi na vybrané otázky týkající se problematiky herecké tvorby

Cíle studia:

Seznámení s konkrétní podobou jednotlivých hereckých stylů a způsobů vytváření herecké postavy u řady českých i světových hereckých osobností.

Zachycení a poznání vývoje prostřednictvím analýz jednotlivých výkonů.

Konfrontace s vlastními zkušenostmi, reflektovanými v anketě o psychologii herecké tvorby.

Osnova (a sylabus):

Popis hereckého výkonu na základě shlédnutých představení, filmových a dalších video- či audiozáznamů.

Rozbor hereckých prostředků

Zařazení do historického kontextu.

Anketa o problémech herecké tvorby.

V návaznosti na hlavní předměty „Herecká tvorba“ a „Scénická tvorba“ i na přednáškový cyklus „Divadlo v české kultuře“ a „Divadlo v kontextu vývoje západní kultury“ jde v případě semináře „Podoby herectví“ o příležitost pozorovat, poznávat a reflektovat problémy studovaného oboru. Od samotného počátku své „praxe“a s postupujícími zkušenostmi jsou studenti vedeni k soustavné analýze a hlubší reflexi otázek herecké tvorby dvojím způsobem: skrze sebereflexi (anketa zaměřená na psychologii herecké tvorby)a skrze rozbor „historických příkladů“ srovnávaných se současnou podobou a úrovní herectví. Konfrontace vlastních zkušeností se „vzory“ - významnými představiteli jednotlivých tvůrčích stylů - umožňuje dvojí pohled na hereckou práci: takříkajíc „zvenčí“, skrze pozorování, popis a analýzu tvůrčích postupů toho druhého, a „zevnitř“, při pokusech zmapovat a pojmenovat problémy, s nimiž se studenti setkávají při vlastní přípravě na roli a posléze v průběhu zkoušení inscenace. Osobní konfese přesahující vecné postřehy a poznatky jsou směřovány k analýze obecnějších problémů: profesionálních vztahů mezi hereckými partnery, vztahu herec - text (předloha), herec - režisér, dramatická postava - herecká postava, spolupráce v inscenačním týmu.

Studijní materiály:

Shlédnuté divadelní inscenace, vybrané filmy, televizní a jiné video- či audiozáznamy.

Dokumentační materiál k jednotlivým dílů včetně fotografického, dobové odborné reflexe i osobní záznamy tvůrců (vzpomínky, deníky, interview)

Literatura:

Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Achát 1999

Michail Čechov: O herecké technice, DÚ Praha 1996

Rozhovor s Michailem Čechovem, Divadlo 8, říjen 1963

Radovan Lukavský: Hamlet - Pracovní deník, DÚ Praha 1965

Radovan Lukavský: „Viděno z druhé strany rampy“, in: České divadlo - O současné české režii 1, 1982

Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - monology o herectví. Praha 1981

Vybrané herecké monografie

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost S201
Hallerův sál

(Karlova 26, Praha 1)
SÍLOVÁ Z.
09:30–12:30
(paralelka 1)

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201POH1.html