AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie divadla a jeho složek 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
201TDT2 Z 2 3/T česky
Vyučující:
Jan HYVNAR, Zuzana SÍLOVÁ
Anotace:

Předmět kombinující přednášku a seminář (dotace 2 hodiny týdně) rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).

Požadavky:

Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.

Cíle studia:

Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.

Osnova (a sylabus):

Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie činoherního divadla, formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze Scénické tvorby a inscenační praxe.

1. Základní znaky evropského herectví. Proměny českého herectví od Vojana k dnešku

2. „Psychofyzické“ typy a typy přístupu herce k postavě (včetně příslušných teorií)

3. Herec na scéně a v záběru kamery a) z hlediska celkové problematiky chování v prostoru a tělesně-prostorového cítění, b) z hlediska problematiky spontánní reakce a budování (a fixace) linie jednání

4. Dramatické jednání a herecký (scénický) výraz. Dramatické a herecké (žádoucí) napětí. Od postoje postavy v situaci k pohybovému výrazu

5. Od psaného textu k hereckému mluvnímu projevu. Typy slovního vyjadřování v dramatu, stylově-žánrová intence textu, dialog a monolog. „Civilní“ mluva a verš.

6. Herecké a „mimoherecké“ prostředky budování postavy. Herecká postava jako subjekt jednání i element scénického obrazu

7. Interpretace, nebo (sebe)výpověď

8. Pozice herce s ohledem na žánr a styl i podmínky vzniku scénického díla.

V návaznosti na hlavní předměty jde v případě toho semináře - vedle příležitosti doplňovat a rozšiřovat vlastní znalosti z hlediska historicko-teoretického také o možnost konfrontovat nabyté znalosti s praktickými zkušenostmi získanými během dosavadního studia i prvního styku s praxí.

Studijní materiály:

Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.

Brockett, O. G. Dějiny divadla

Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II

Aristoteles. Poetika

Zich, O. Estetika dramatického umění

Honzl, J. K novému významu umění

Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny

Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla

Pavis, P. Divadelní slovník, Praha

Vostrý, J. Režie je umění

Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo

Vostrý, J. Činoherní klub 1965?1972

Burian, E. F. O nové divadlo 1930?1940

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle

Diderot, Herecký paradox

Brecht, B. Myšlenky

Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2

Mukařovský, J. Otázky z estetiky

Veltruský, Příspěvky k teorii divadla

Frejka, J. Železná doba divadla

Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova

Otokar Fischer a Národní divadlo

Götz, F. Boj o český divadelní sloh

Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické

Fischer, O. K dramatu

Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století

Grossman, J. Analýzy

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost S201
Hallerův sál

(Karlova 26, Praha 1)
SÍLOVÁ Z.
15:00–16:30
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201TDT2.html