Tvůrčí psaní 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
201TPS1 | Z | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jaroslav VOSTRÝ
- Anotace:
-
Seminář zprostředkovává studentům/kám 1. ročníku bakalářského studia režie a dramaturgie i teorie a kritiky seznámení s povahou umělecky zaměřených projevů „zevnitř“, a to v rámci literárního vyjadřování obsahujícího jistou scénickou potenci: k pojmům se zde směřuje indukcí, tj. pomocí interpretace textů, jejichž autory/kami jsou sami/y studenti/ky.
- Požadavky:
-
Odevzdané texty (záznam snu, popis pozorovaného jednání, záznam odposlouchaného dialogu, dialog v situaci a další, jejichž náměty a zaměření vyplývají z individuálních předpokladů studentů/ek, které projevili/y při plnění předešlých zadání) a reflexe cizích" textů pomocí příslušných pojmů.
- Cíle studia:
-
Cílem studia je rovíjení tvořivosti prostřednictvím psaného projevu zaměřeného takovým způsobem, že se jeho prostřednictvím mohou kultivovat vyjadřovací schopnosti studentů/ek jak obecně, tj. v jejich instinktivní i vědomé (umělecké) tendenci k potenciálně symbolickému (tematizovanému) projevu, tak v souvislosti s jejich scénickým smyslem a jeho kultivací.
- Osnova (a sylabus):
-
Své literární vyjadřování rozvíjejí studenti/ky při práci na vlastních textech, a to zejména takových, které se opírají o dialog a jednání v prostoru, tj. vykazují jisté styčné body se scénickým dialogem a jednáním ve scénickém prostoru. Při práci na těchto textech střídají/kombinují postup od představy a od pozorování, tj. postup „od subjektu“ s postupem „od objektu“, resp. přístup (realativně!) „bez odstupu“ a „s odstupem“: konkrétně se například záznam snu, odkrývající nejobecnější základy imaginace, doplňuje popisem pozorovaného jednání reálné osoby/osob, záznam odposlouchaného dialogu naopak s „vymyšleným“ dialogem a zachycení skutečné situace s „dramatickým obrazem“ apod. Odevzdané texty se stávají předmětem interpretace, na níž se od počátku podílejí studenti a studentky a kterou pedagog vede až k vyvození příslušných pojmů literární a divadelní poetiky, rozvíjených v rámci konfrontace přímého a nepřímého (obrazného) vyjadřování, doslovné a symbolické úrovně, námětu a (vnitřního) tématu, sémantiky a prozodie, slovního a mimoslovního gesta i psaného a orálního, resp. „celkového“ potenciálně scénického projevu.
- Studijní materiály:
-
Jaroslav Vostrý: Dobrodružství tvoření, Amatérská scéna 1989
Jan Mukařovský: Dvě studie o dialogu (s přílohou Zvuková a významová výstavba dramatického dialogu, in: Prolegomena Scénografické encyklopedie, část 5, Praha 1971
Jiří Veltruský, Zvukové vlastnosti textu a hercův hlasový projev, in: (týž) Příspěvky k teorii divadla Praha (DÚ) 1994
Materiály ke studiu režie a dramaturgie I (Obraz)
Viz též literaturu k předmětu Scénická propedeutika
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ČD (volitelný předmět)