Dramaturgie, složka divadelního díla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
204DSD1 | Z | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Miloslav KLÍMA
- Anotace:
-
Stručná historie oboru; tři složky dramaturgie (autorská; dramaturgie celku a dramaturgie jedné inscenace; dramaturgie podnikání, činnosti, experimentu). Inscenační řady; týmová spolupráce. Ukázkové příklady: B. Brecht: Kavkazský křídový kruh, inscenace Naivního divadla Liberec, Bratři Mrštíkové: Maryša, inscenace DVÚ Hradec Králové.
- Požadavky:
-
1. Obecná znalost české a světové dramatické literatury
2. Obecná znalost základních teatrologických studií
3. Schopnost analýzy a reflexe
4. Kreativní předpoklady
- Cíle studia:
-
1. Seznámit posluchače s obsahem dramaturgické složky divadelního díla z hlediska historického vývoje, současných trendů a pojetí.
2. Seznámit posluchače s funkčním propojením dramaturgie s ostatními složkami v dynamickém tj. neustále interakčním pojetí
3. Seznámit posluchače se základním a doplňkovými úkoly dramaturgie v celém průběhu zrodu a živé existence jevištního díla.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1. Historie dramaturgie
2. Moderní pojetí tří základních pilířů dramaturgie
3. Prostor divadla a starost dramaturgie o jeho pojmenování a vymezení
4. Možnosti a charakteristiky divadel.činností, podnikání a experimentu
5. Týmovost divadel.tvorby
6. Vývoj k plné otevřenosti zdrojů dramatických textů
7. Energie výchozího materiálu ? energie jevištního díla
8. Řady titulů jako vývojová souvislost a následnost
9. Jednotlivé kroky dramaturgie od nápadu po derniéru
10. Otázky interpretace, apelativnosti a stereotypů
11. Funkce metafor, opisů a náznaků
12. Krajní zkušenost: Grossman ? Krofta
13. Tři přístupy: analytický, tématický, asociativní
14. Prezentace divadla a doprovodné aktivity
Sylabus:
Jednotl.kapitoly osnovy jsou podrobně rozebírány a osvětlovány jednak jako výčty možností, se snahou spíše otevřít co nejširší škálu možností než kategoricky vymezovat, jednak jsou dokladovány na analyzovaných a reflektovaných projekcích záznamů jevištních děl, která se k příslušné problematice s výhodou mohou použít. (Např.: B. Brecht: Kavkazský křídový kruh v inscenaci I. Rajmonta v Naivním divadle v Liberci při kombinaci herec.a jevišt.postav na loutk.divadle; Bratři Mrštíkové: Maryša v režii J. Grossmana v DVÚ Hradec Králové spolu se studií J. Grossmana ?O výkladu jednoho textu? jako příklad zásadní interpretace textu; Kolektivní práce: Píseň života v režii J. Krofta, Divadlo DRAK v Hradci Králové jako zásadní úprava až adaptace textu a kombinace loutk.a činoher.prostředků; Moliere: Don Juan v režii J. Grossmana v Divadle Na zábradlí v Praze jako příklad úpravy a interpretace výkladu inscenace. A řada dalších inscenací tohoto zaměření, dle možností záznamů na DVD.) Smyslem přednášek a doprovodných projekcí je ukázat studentům provázanost složek jevištního díla, jejich neustálou vzáj.interakci a hlavní úkoly dramaturgie v tomto procesu.
1. Historie dramaturgie
2. Moderní pojetí tří základních pilířů dramaturgie
3. Prostor divadla a starost dramaturgie o jeho pojmenování a vymezení
4. Možnosti a charakteristiky divadel.činností, podnikání a experimentu
5. Týmovost divadelní tvorby
6. Vývoj k plné otevřenosti zdrojů dramatických textů
7. Energie výchozího materiálu ? energie jevištního díla
8. Řady titulů jako vývojová souvislost a následnost
9. Jednotlivé kroky dramaturgie od nápadu po derniéru
10. Otázky interpretace, apelativnosti a stereotypů
11. Funkce metafor, opisů a náznaků
Jednotlivé kapitoly osnovy jsou podrobně rozebírány a osvětlovány jednak jako výčty možností, se snahou spíše otevřít co nejširší škálu možností než kategoricky vymezovat, jednak jsou dokladovány na analyzovaných a reflektovaných projekcích záznamů jevištních děl, která se k příslušné problematice s výhodou mohou použít. (Např.: B. Brecht: Kavkazský křídový kruh v inscenaci I. Rajmonta v Naivním divadle v Liberci při kombinaci hereckých a jevištních postav na loutkovém divadle; Bratři Mrštíkové: Maryša v režii J. Grossmana v DVÚ Hradec Králové spolu se studií J. Grossmana ?O výkladu jednoho textu? jako příklad zásadní interpretace textu; Kolektivní práce: Píseň života v režii J. Krofta, Divadlo DRAK v Hradci Králové jako zásadní úprava až adaptace textu a kombinace loutkových a činoherních prostředků; Moliere: Don Juan v režii J. Grossmana v Divadle Na zábradlí v Praze jak příklad úpravy a interpretace výkladu inscenace. A řada dalších inscenací tohoto zaměření, dle možností záznamů na DVD.) Smyslem přednášek a doprovodných projekcí je ukázat studentům provázanost složek jevištního díla, jejich neustálou vzájemnou interakci a hlavní úkoly dramaturgie v tomto procesu.
12. Krajní zkušenost: Grossman ? Krofta
13. Tři přístupy: analytický, tématický, asociativní
14. Prezentace divadla a doprovodné aktivity
- Studijní materiály:
-
Estetický slovník
Slovník světového divadla (DÚ)
Divadla studiového typu ? (sborníky DÚ)
Světové divadlo ? (sborníky DÚ)
Moderní tvář divadla
Hra o lásce a smrti, Král Ubu, Komedie o umučení (sborník DÚ)
Myšlení o divadle I a II
Časopisy: Divadelní revue, Svět a divadlo, DISK, Loutkář
A ostatní literatura uvedená v akreditačních materiálech Studijního programu KALD DAMU a vyvěšená na webových stránkách KALD DAMU
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský produkce (povinný předmět, volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský scénografie (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - kostým a maska (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský teorie a kritika (předmět určující obor, volitelný předmět)
- Doporučený magisterský teorie a kritika (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ATP (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - film a televize (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ALD (předmět určující obor, volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský scénografie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - dvouleté komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský produkce (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský herectví ATP (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - tříleté komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie v anglickém jazyce (volitelný předmět)