AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kritický seminář 7

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
204KRS7 ZK 2 2/T česky
Vyučující:
Zdeněk TICHÝ
Anotace:

Divadlo a jeho dramatici. Aktuální reflexe vztahu českého divadla a dramatiků. Jaké jsou nové dramatické texty? Kvalita kontra kvantita. Co zajímá diváky a co umělce?

Požadavky:

1. Schopnost vést dialog.

2. Schopnost reflexe a sebereflexe.

3. Schopnost analýzy.

4. Základní přehled o současném divadelním dění.

Cíle studia:

1) Seznámení studentů se základy kritické práce.

2) Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.

3) Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.

4) Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.

5) Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.

Osnova (a sylabus):

Osnova:

1) Úvod do světa divadelní kritiky ? od Diderota přes Čapka k Machoninovi.

2) Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.

3) Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.

4) Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.

5) Rozhovor jako součást kritické reflexe.

6) Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.

7) Kritická reflexe vlastní tvorby.

8) Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.

Sylabus:

Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.

Studijní materiály:

Małgorzata Semil, Elżbieta Wysińska: Slovník světového divadla 1945-1990

Sborník ? Myšlení o divadle I. a II.

Denis Diderot: Herecký paradox

Karel Čapek: Jak se co dělá

Miroslav Rutte: 20 kázání o divadle

Sergej Machonin: Šance divadla

Sergej Machonin: Příběh se závorkami

Zdeněk A. Tichý a kol.: Ivan Rajmont

Poznámka:

Předmět je otevřen i pro zájemce z ostatních oborů.

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost R210
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
TICHÝ Z.
18:00–19:30
(paralelka 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204KRS7.html