AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Metodika vedení dramatickovýchovných lekcí 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
205MDL2 Z 3 35/S česky
Vyučující:
Radek MARUŠÁK, Veronika RODRIGUEZOVÁ
Anotace:

Kurz je zaměřen do oblasti uplatnění dramatické výchovy v základním a středoškolském vzdělávání mimo instituce ZUŠ a uměleckých škol. Zabývá se možnostmi uplatnění metod dramatické výchovy v různých oblastech školního kurikula, při koncipování projektů, v průřezových tématech. Kurz odkrývá možnosti uplatnění principů dramatické výchovy při naplňování cílů jednotlivých oblastí školních programů, zabývá se hledáním obsahů, jež toto prolnutí umožňují, nabízí různé typy lekcí s různou mírou uplatnění dramatické výchovy ? od uplatnění dramatické výchovy jako základní strategie vyučování až po dílčí využití učitých metod práce.

Požadavky:

Studenti naváží na poznatky a zkušenosti z kurzů Praktikum DV, Didaktika DV.

Cíle studia:

- Studenti dokáží argumentačně zdůvodnit tento způsob práce a s pochopením základních hodnot a principů jej včlenit do kontextu současné neoreformní pedagogiky.

- Studenti dokáží vyhledat obsahy a témata vhodná z pohledu využití metod dramatické výchovy.

- Studenti jsou schopni vytvořit vyučovací lekci využívající principů a metod dramatické výchovy při respektování cílů vzdělávací oblasti.

- Studenti jsou schopni zvážit vhodné strategie a typy lekcí, a to s ohledem na cíle, obsahy, zkušenosti a věk skupiny.

Osnova (a sylabus):

OSNOVA:

- Vzdělávací programy a jejich filozofická a pedagogická východiska.

- Dramatická výchova a její místo v metodologii vyučování.

- Typy lekcí.

- Dramatická výchova jako součást projektu.

SYLABUS:

Ve vstupních lekcích kurzu zhodnotí studenti realitu současného základního a středního školství, zanalyzují základní vzdělávací dokumenty a jejich východiska. Dále se budou zabývat současným pojetím vzdělávání, inovacemi cílů, metod, obsahů, organizačních forem. Vymezí možnosti uplatnění metod dramatické výchovy mimo ni samu, jejich pozitiva na cestě při vytváření kompetencí. Na konkrétních lekcích realizovaných se studenty nebo s dětskou skupinou (jako ukázkové lekce) potom lektoři ukáží různé způsoby uplatnění metod dramatické výchovy ve vyučování, a to jak v uzavřených tematických blocích, tak i v projektovém způsobu práce.

Studijní materiály:

BERTRAND, Yves

1990 Théories contemporaines de l?éducation; přel. Oldřich Selucký, Soudobé teorie vzdělávání (Praha: Portál, 1998)

BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: ARTAMA)

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ, Eva

2004 Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy (Praha: DAMU)

PASCH, Marvin-GARDNER, Trevor G.-SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea-STARK, Alane J.-MOODY(OVÁ), Christella D.

1991, 1995 Teaching as Decision Making, přel. Milan Koldinský, Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině (Praha: Portál, 1998)

TONUCCI, Francesco

1990 Insegnare o imparare?; přel. Stanislav Štech, Vyučovat, nebo naučit? (Praha: Středisko vědeckých informací PdF UK, 1991)

VALENTA, Josef

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom - Jana Hrubá)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a základní kurikulární dokumenty (www.vuppraha.cz)

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet205MDL2.html