Fundraising II. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
206FUB1 | Z | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jana LEDVINOVÁ
- Anotace:
-
Seminář navazuje na výuku v I. ročníku a soustřeďuje se na získávání zdrojů pro financování kulturních projektů. Probranou látku dále prohlubuje a umožňuje studentům aplikovat získané poznatky do praxe. Podrobně se zabývá jednotlivými metodami fundraisingu a jejich praktickým využitím.
- Požadavky:
-
Předpokládá se dobrá znalost práce s počítačem a kvalitní připojení k internetové síti. Tu zajišťuje DAMU ve své počítačové učebně.
Metodika e- learningových seminářů :
Studenti kurz absolvují v týdenních cyklech - každá lekce trvá 1. týden.
Každá lekce má tyto části:
- Výukové materiály (je možno využít texty, obrázky, grafy)
- Procvičení látky
- Úkoly a zkušební testy hodnocené lektorem (s termínem odevzdání, event. s časovým limitem pro vypracování)
Virtuální výukový prostor obsahuje:
- Úvodní stránka: Popis osnov a kurzu, lektora, časování lekcí a úkolů, popis kolegů v kurzu, návod k použití
- Obsah lekcí s časovým plánem plnění testů a úkolů
- Aktuality, novinky, zajímavé články
- Odkazy na další Internetové zdroje (portály, články ...)
- Přehled studentů s jejich krátkou anotací, možnost individuální prezentace (zájmy, cíl studia, očekávání ...)
- Zkušební a dobrovolné testy na procvičení látky - přehled včetně ohodnocení (komentář a -známka...) lektora.
- Řazení (čas, typ) jednotlivých úkolů, povinných/nepovinných k absolvování kurzu
- Moderované diskusní fórum pro studenty s možností rozdělit skupinu na různé pracovní týmy
Komunikace s lektorem a technickým správcem:
Studenti se sejdou s lektorem a technickým správcem kurzu před zahájením výuky.
Lektor i technický správce budou se studenty v kontaktu po celou dobu výuky.
- Lektor bude studentům poskytovat zpětnou vazbu k úkolům a cvičením, bude moderovat diskusní fórum a účastnit se (či zprostředkovávat účast dalších expertů) specializovaných diskusí určených pro procvičení jednotlivých částí látky.
- Technický správce bude studentům pomáhat řešit technické problémy.
Procvičování či přezkoušení látky může probíhat následujícími formami:
- Pracovní listy - psanou formou a zpětná vazba a vyhodnocení lektorem
- Fórum - elektronická diskuse studentů a lektora na dané téma
- Test či kviz
- Práce ve skupinách na daném úkolu
- Cíle studia:
-
Seminář probíhá formou E-learningového programu kombinovaného s osobním setkáním s lektorem na začátku v průběhu a na konci kurzu. Studenti mají možnost v průběhu semináře vyhledat vhodné potenciální dárce pro svůj projekt, najít účinnou formu jejich oslovení a nabídnout nejlepší právní formu pro předání finančních prostředků, věcí či služeb. Seminář se zabývá všemi základními rádcovskými skupinami - podnikateli, individuálními dárci, nadacemi a fondy i státní správou a samosprávou. V závěrečné lekci si studenti vytvoří na základě získaných informací a kontaktů rámcový fundraisingový plán pro další rozvoj spolupráce s dárci a dlouhodobé získávání prostředků.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář je rozdělen do 10ti témat:
1. Co to je fundraising
Význam FR v rozvoji občanského sektoru
Úvod do problematiky vícezdrojového financování kulturních projektů
Základní principy úspěšného FR
2. Vyhledávání a motivace dárců
Analýza trhu a vyhledávání potenciálních dárců, okruh dárců - model
Formulace poslání pro dárce
Prezentace organizace či projektu
Sestavení fundraisingového argumentu
3. Zpracování grantových žádostí na podporu projektu
Grantový proces
Vyhledávání a kultivace vztahů s poskytovateli grantů
Typy grantových žádostí
4. Písemné zpracování projektu krok za krokem
Anotace projektu
Informační stránka o organizaci
Poslání projektu a analýza cílových skupin
Cíle projektu a metody k jejich dosažení
Přehled úkolů a časový plán
Personální zajištění
Metody získávání zpětné vazby a vyhodnocování projektu
Rozpočet
Reference
Potřebné dokumenty
Přílohy
5. Podnikatelské dárcovství
Výhody a nevýhody podpory od podnikatelského sektoru
Strategie získávání podnikatelských dárců
Kritéria výběru podporované organizace či projektu
Trendy rozvoje sociální odpovědnosti podnikového sektoru
6. Druhy podnikatelské podpory
„Sdílený marketing“
Příspěvek zaměstnanců
„Zapůjčení“ vedoucího pracovníka, nebo zaměstnance
Darované služby, nebo zboží
Příspěvky do reklamního či propagačního materiálu
Práce ve správní radě či jiném významném orgánu
Sestavování dopisů a prezentačních materiálů
Rozhovor s dárcem
7. Individuální dárcovství
Co víme o individuálních dárcích?
Účinnost individuálních metod fundraisingu
Kritéria vyhodnocování individuálních kampaní
Pyramidy fundraisingu
8. Metody individuálního dárcovství
Mediální kampaně
Benefiční akce
Poštovní kampaně
Telefonické kampaně
Osobní jednání s individuálními dárci
Navázání dlouhodobé spolupráce s dárcem
Budování klubů příznivců
9. Právní aspekty fundraisingu
Formy právního zajištění darů a sponzorských příspěvků
Darovací smlouva
Sponzorská smlouva
Grantová smlouva
Smlouva o dlouhodobé spolupráci s dárcem
10. Plánování fundraisingu
Analýza kampaně na získání finančních prostředků
Kategorie podpory
Typy plánů fundraisingu
Plán zdrojů
Roční plán příjmů z fundraisingu
Výuka je vedena formou e- learnigových seminářů s jejichž metodikou budou posluchači seznámeni na začátku výuky.
- Studijní materiály:
-
E-learningový program obsahuje přes 100 stran výukových materiálů. Součástí programu jsou i odkazy na elektronické zdroje dalších informací zejména v angličtině, ale i v českém jazyce.
? JUDr. Karel Pešta, Některé právní otázky získávaní a poskytování finančních prostředků a jiných výhod neziskovými organizacemi, České centrum fundraisingu, Praha, duben 2005
? Jana Ledvinová, Peníze do kapsy - Příručka pro získávání finančních prostředků pro NGO z místních zdrojů, Johns Hopkána Institute for Policy Studies, Balitomore MD? USA, 1995
? Knihovna fundraisingu na www.fundraising.cz
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský produkce (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (volitelný předmět)