Tvůrčí psaní 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
207TVP2 | ZK | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Jaroslav VOSTRÝ
- Anotace:
-
Seminář zprostředkovává studentům/kám 1. ročníku režie a dramaturgie i teorie a kritiky seznámení s povahou umělecky zaměřených projevů „zevnitř“, a to v rámci literárního vyjadřování obsahujícího jistou scénickou potenci: k pojmům se zde i v 2. semestru směřuje indukcí, tj. pomocí interpretace textů, jejichž autory/kami jsou sami/y studenti/ky.
- Požadavky:
-
Odevzdané texty (fabulované rozvinutí vlastního traumatického zážitku, dějová synopse vzniklá na základě převzatého syžetu s rozpracováním jedné vybrané situace, dramatizace krátkého vyprávění a další texty, jejichž náměty a zaměření vyplývají z individuálních předpokladů studentů/ek, které projevili/y při plnění předešlých zadání) a reflexe „cizích“ textů pomocí příslušných pojmů.
- Cíle studia:
-
Cílem studia je rovíjení tvořivosti prostřednictvím psaného projevu zaměřeného takovým způsobem, že se jeho prostřednictvím mohou kultivovat studentovy/činy schopnosti rozvíjet příběh jak v obecné umělecké perspektivě jeho potenciálně symbolického (tematizovaného) podání, tak v souvislosti s jejich dramatickým citem a jeho kultivací.
- Osnova (a sylabus):
-
Své literární vyjadřování rozvíjejí studenti/ky i v 2. semestru při práci na vlastních textech, v nichž se tentokrát zaměřují na fabulaci (rozvíjení příběhu). Při práci na těchto textech střídají/kombinují postup od (prožívané či spoluprožřívané) situace (např. při tvořivém fabulování vlastního traumatického zážitku) a od převzatého syžetu, tj. postup od „prožitku“ k fabuli a od daného (mytického, pohádkového atp.) příběhu k jeho (subjektivní) interpretaci vlastní fabulí, resp. přístup vyprávěcí (např. v podobě dějové synopse) s předváděcím (=evokace jednotlivé scény včetně dialogu), tj. „epické“ s „dramatickým“. Odevzdané texty se stávají předmětem interpretace, na níž se od počátku podílejí všichni studenti i studentky a kterou pedagog vede až k vyvození příslušných pojmů literární a divadelní poetiky, rozvíjených v rámci konfrontace vyprávění (diegeze) a předvádění (mimeze), narativity a performativity, syžetu a fabule, odvíjení (apriorně stanovené dějové linie) a rozvíjení (tj. motivace představující interpretaci převzatého příběhu při konkrétní fabulaci), dějopvých a mimodějových motivů, děje a kompozice atd.
- Studijní materiály:
-
Jaroslav Vostrý: K divadelní podobě románu Zločin a trest, in: Činoherní klub 1965-1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996, str. 87-99
Vladimir Propp: Morfologie rozprávky (v českém výboru Proppových studií, příp. samost. slovenské vydání)
Robert Scholes / Robert Kellog: Povaha vyprávění, Brno 2002
Materiály ke studiu režie a dramaturgie I (Obraz)
Viz též literaturu k předmětu Scénická propedeutika
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (povinný předmět)
- Doporučený bakalářský teorie a kritika (povinný předmět)