AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Literatura ve filmu 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
301LF2 ZK 2 3/T česky
Vyučující:
Marie MRAVCOVÁ
Anotace:

Seminář je určen pro druhý - adaptační - ročník oboru scenáristika, vítáni jsou též studenti jiných oborů, zejména režie a střihu. Seminář je dvousemestrální s tím, že debaty se konají jednou za čtrnáct dní, během nichž se studenti seznamují s předlohou a její filmovou verzí. Východiskem referátu i debaty by mělo být představení (popřípadě rozbor) literárního díla, přihlížející k jeho žánru, kompozici, vyprávěcí situaci, postavám. K rovině tematické i struktuře. Zobrazenému prostoru a času. Pochopení a formulování adaptačního přístupu pak vychází z rozpoznání tematických změn, odlišnosti slovesné a obrazové narace, významových a stylových posunů, projevení individuálního režijního stylu apod. Výběr titulů se zaměřuje především na uměleckou prózu (popřípadě drama) a na kreativně-interpretační typ adaptování. Tedy na díla významných autorských osobností. Předlohy reprezentují různé epochy, žánry a styly.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Aktivní účast v semináři a debatě, což předpokládá připravenost, znalost literárního i filmového díla. Účastník je pověřen 1-2 referáty, které by měl mít alespoň částečně připraveny v písemné podobě a část věnovaná předloze by se měla opírat o sekundární literaturu (doslovy, studie, monografie) vztahující se k příslušnému autorovi. Posouzení adaptačního přístupu - jeho předností, nedostatků, důsledků - by mělo být výkonem samostatným a pobídkou k diskusi. V případě klasifikovaného zápočtu předloží posluchač písemnou analýzu filmového díla, vytvořeného na základě literárního impulsu.

Návrh témat, která budou konzultována se studenty:

Antická tragédie:

Sofokles: Oidipus král (Pier Paolo Pasolini).

Alžbětinská tragédie:

William Shakespeare: Romeo a Julie (Franco Zeffirelli), Hamlet (Laurence Olivier), Macbeth (Roman Polański).

Epistolární román:

Choderlos de Laclos: Nebezpečné známosti (Stephen Frears, Roger Vadim - aktualizovaná verze)

Viktoriánský román - „domestic novel“:

Jane Austenová: Rozum a cit (Ang Lee).

Realistický román - obsažný obraz idylického člověka:

L. A. Gončarov: Oblomov (Nikita Michalkov).

Heroikomický epos a román ve verších:

Adam Mickiewicz: Pan Tadeáš (Andrzej Wajda).

Autobiografická črta:

Guy de Maupassant: Muška (Juraj Herz: Sladké hry minulého léta).

Naturalistický experiment s postavou:

Émile Zola: Tereza Raquinová (Marcel Carné).

Románová epika s fatalistickou syžetovostí:

Thomas Hardy: Tess z D'Urbervillů (Roman Polański).

Proustovská studie milostná krize:

Marcel Proust: Swanova láska (Volker Schlöndorff).

Mytologizovaná novela (Novela a mýtus):

Thomas Mann: Smrt v Benátkách (Luchino Visconti).

Vícehledisková novela, zmnožený vypravěč, relativizace vyprávěného:

Rjúnosuke Akutagawa: Rašómon (Akira Kurosawa).

Perspektivizované vyprávění, zvěcněný „sen“, podobenství o člověku a Zákonu:

Franz Kafka: Proces (Orson Welles).

Historická novela s toposem kláštera a hospody:

Jaroslav Iwaszkiewicz: Matka Johana od Andělů (Jerzy Kawalerowicz).

Románová analýza fenoménu konformity s využitím psychoanalytického zasvěcení:

Alberto Moravia: Konformista (Bernardo Bertolucci).

Časově zvrstvená autobiografická reminiscence:

Margueritte Durasová: Milenec (Jean Jacques Annaud).

Pastiš viktoriánského románu; spojení fikce s dokumentem:

John Fowles: Francouzova milenka (Karel Reisz).

Studijní materiály:

Povinná literatura (sekundární literatura k probíraným dílům a autorům):

Slovník světových literárních děl I a II. Praha, Odeon 1989.

Seymour Chatman: Rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc, Univerzita Palackého 2000.

Marie Mravcová: Literatura ve filmu. Praha, Melantrich 1990.

Film a literatura. Filmový sborník historický. Praha, Československý filmový ústav 1988.

Další doporučená literatura:

Alexander Jackiewicz: Niebezpieczne związki literatury i filmu. Warszawa 1971.

Alexander Jackiewicz: Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie. Warszawa 1989.

Modern European Filmmakers and Art of Adaptation. New York 1981.

Marie Mravcová: Od Oidipa k Francouzově milence. Praha, Národní filmový archiv 2001.

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 432
Učebna KSD 432

(Lažanský palác)
MRAVCOVÁ M.
16:30–18:55
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
MRAVCOVÁ M.
16:30–18:55
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet301LF2.html