AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Scenáristický seminář 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
301SS1 Z 2 3/T česky
Vyučující:
Lubor DOHNAL, Petr JARCHOVSKÝ
Anotace:

Řízený seminář, vlastní tvorba + aplikovaná dramaturgie

Cíl - Seznámit studenty se specifiky psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění, aplikovanou dramaturgií.

Požadavky:
Cíle studia:

Filmové povídky a texty renomovaných autorů, dílčí ukázky dramaturgických postupů ve filmových dílech, teoretické texty z oblasti dramaturgie a scénáristiky - např.:

J.C. Carriére - Vyprávět příběh

Walter Kerr - Jak nepsat hru?

Rozhovory Hitchcock- Truffaut

Andrej Wajda - Moje filmy

Osnova (a sylabus):

V zimním semestru studenti pracují samostatně dle stanoveného harmonogramu scénáristických etud. Program těchto etud vyšel z učebního programu UCLA, respektive učební metody Františka Daniela, který systém přinesl z moskevského VGIKu v letech šedesátých. Později jej úspěšně aplikoval ve Spojených státech, kde v podstatě zavedl výuku scenáristiky a aplikované dramaturgie v kontextu amerického filmového školství.

Studenti píší z hodiny na hodinu volné etudy zprvu literární formou, postupem času jsou jejich úkoly přizpůsobovány specifice filmového psaní. Jednotlivé etudy vždy řeší dílčí scénáristický problém jakým je vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika expozice figur a prostředí atd.

Vedle plnění těchto základních úkolů je však dbáno na to, aby etudy byly samy o sobě malými literárními, dramatickými a později scénáristickými díly, základnou nápadů a motivů pro budoucí autorskou práci. Zároveň jde o nalézání vlastních a pro každý autorský typ individuálních východisek vlastní tvorby, ohledávání vlastního autorského naturelu, odhalování jeho možností a limitů. Řemeslný růst autora by měl jít ruku v ruce se získáváním autorské jistoty. Pokoušíme se odhalovat rizika, která číhají na cestě proměny autorů literátů v autory filmových scénářů. Etud píší studenti přibližně dvanáct až patnáct, logicky na sebe navazují a gradují. Zároveň jsou materiálem pro klasifikaci v zimním semestru oboru scénáristická tvorba. (KZ)

V zimním semestru studenti 1. bc. ročníku připravují ideový záměr pro svoji práci v semestru letním, připravují námět pro středometrážní filmovou povídku. Výsledky této přípravy jsou v rámci semináře rovněž na konci semestru ohodnoceny kreditními body a klasifikací.(KZ)

Dalším hodnoceným faktorem je dramaturgická spolupráce během samotného semináře. Etudy a náměty jsou v kolektivu čteny, rozebírány, probíhá kolektivní domýšlení a společná dramaturgická práce. Snažíme se dobrat adekvátního převedení literárního záměru do filmové řeči. Aktivita a účast v semináři, schopnost naslouchat, reagovat na podněty, senzitivita k slyšenému, představivost jsou mimo jiné důležitá kritéria, která hodnotíme rovněž klasifikací a kreditními body. (KZ)

Petr Jarchovský

Kontakt.: 777661124 (e-mail: petrjarchovsky@seznam.cz)

Studijní materiály:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 344
Učebna 7

(Lažanský palác)
DOHNAL L.
12:20–14:45
(paralelka 1)
místnost 432
Učebna KSD 432

(Lažanský palác)
JARCHOVSKÝ P.
12:20–14:45
(paralelka 2)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet301SS1.html