AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Rozbory režijních postupů

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
302RRP Z 1 2/T česky
Vyučující:
Jasmina BLAŽEVIČ
Anotace:

Seminář má na základě konkrétních filmových ukázkách znázornit způsob režírování často se objevujících filmových situací (např. honička, dialogová scéna, způsob uvádění hlavní postavy ve filmu apod.). Smyslem této analýzy není získání receptu pro danou situaci, ale uvědomování si nuancí filmové řeči.

Požadavky:

Aktivní účast na seminářích

Cíle studia:

Cílem není poskytnout studentům recept na režírování častých a typických situací, ale otevřít pohled na obrovské možnosti filmové řeči.

Osnova (a sylabus):

Seminář je určen pro studenty, kteří už mají základní znalosti o filmové řeči a tvůrčích postupech. Během semináře budou používány dva základní přístupy:

1) Na příkladu ukázek z minimálně tří různých filmů, které pojednávají stejnou situaci (např. honičku), rozebereme možné způsoby rozzáběrování a vůbec vystavění takové scény.

2) Na základě úryvku z literárního scénáře existujícího filmu studenti rozzáběrují jednu scénu. V zápětí proběhne analýza několika vzniklých storyboardů a na závěr srovnání s konkrétní scénou z filmu.

Témata:

1. Rozdíl mezi tzv. „americkým rozzáběrováním“ přes master shot a „evropským způsobem“, který nerozlišuje důležitost jednotlivých záběrů v sekvenci

2. Způsob uvádění hlavní postavy ve filmu

3. Honička

4. První a poslední záběr filmu - jejich specifika a význam

5. Režírování celé sekvence v jediném záběru, náročné aranžmá

6. Rvačka

7. Dialogová scéna

8. Budování napětí v thrilleru

9. Budování napětí v horroru

10. Budování napětí v psychologickém filmu

11. Budování napěti v „uměleckém filmu“

12. Vazba mezi sekvencemi

Seznam filmů:

Ukázky z filmů budou vybírány především z obecně známých filmů, směsice klasiků a novějších titulů. Bylo by dobré, aby student ještě před začátkem semináře znal tyto filmy, aby se mohl zapojit do analýzy širších souvislostí (může to ale dohnat i během roku).

Cohen: Barton Fink

B. de Palma: Scarface

S. Kubrick: Shining

Bergman: Šepoty a výkřiky

D. Fincher: Sedm

Tarkovsky: Andrej Rublev

Polansky: Rosmary, má děťátko

Coppola: Kmotr

Scorsese: Zuřící býk

Luc Besson: Leon

S. Frears: Nebezpečné známosti

R. Scott: Alien

Lars von Treirs: Prolomit vlny, Evropa

Jim Jarmush: Down by Low, Mistery Train

Podmínky atestace: aktivní účast v semináři

Přednášející: Jasmina Blaževič

kontakt: blazevic@vol.cz, +420 777 55 3617

Studijní materiály:

J. Plazewski: Filmová řeč

K. Reisz: Umění filmové skladby

S. Katz: Shot by shot, Michael Wiese Production, Studio City, CA, 1991

A. Bazin: Co je to film?

J. Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi

D. Arijon: Grammar of the Film Language

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 239
Seminární místnost KR

(Lažanský palác)
BLAŽEVIČ J.
15:40–17:15
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet302RRP.html