Analýzy děl světového dokumentu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
303ADS2 | ZK | 1 | 18/S | česky |
- Vyučující:
- Petr KUBICA
- Anotace:
-
Seminář se soustřeďuje na komplexní rozbor vybraných děl dokumentární kinematografie. Základnou semináře je průběžně doplňovaná knihovna, obsahující vybraná díla světové dokumentaristiky. Analýzy děl by měly zprostředkovat co nejplastičtější obraz dokumentaristického kánonu posledních let.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář Vybraná díla světového dokumentu navazuje na přednášky Dějiny dokumentárního filmu (Janeček-Petráň), aby se v diskusním kruhu soustředil na komplexní rozbor vybraných děl dokumentární kinematografie. Seminář se orientuje především na širší rozbor stylu, autorského gesta dokumentaristy v historickém a sociologickém kontextu na pozadí obecně kulturních dějin s přesahem do dalších společenskovědních oborů. Základnou semináře je průběžně doplňovaná knihovna, obsahující vybraná díla světové dokumentaristiky v několika kopiích (titulkované, popř. opatřené dialogovou listinou). Kopie dovolují všem zapsaným studentům individuální práci s konkrétními filmy. Na základě rozsáhlého a různorodého souboru filmů získávají studenti možnost zamyslet nad liniemi vývoje spodního proudu kinematografie a zároveň dotvářet jeho interpretaci svými dílčími příspěvky. Zevrubně a z různých úhlů analyzovaný pohyb filmového díla, v detailu a struktuře přesně popsaná mapa neuralgických bodů zvoleného dokumentu dovoluje pojmenovat příčiny jinakosti, zrod alternativních přístupů k filmovému médiu. Analytické zacházení s dobovými obrazy, pojmenování hodnot v tradici a jejich udržování nevylučuje, nýbrž podmiňuje kritický pohled, pronikavý a důsledný. Takto pojaté semináře nabízejí zamyšlení nad cestou moderního dokumentu, srovnání dovoluje paměť perspektiv a proměn filmu. Vidění a analýzy děl by měly zprostředkovat co nejplastičtější obraz dokumentaristického kánonu posledních let - s aktuálními díly pak průběžně seznamuje studenty mezi-ročníkový seminář Současný světový dokumentární film. Ačkoli jsou v příloze uvedena jména režisérů, středem pozornosti bude jednotlivý dokument (v závislosti na získání kopie filmu). Soustředění se na ohraničený, reprezentativní koncept nesmí ovšem být statickým souborem výlučných děl, nýbrž mnohovrstevnatým konceptem odkazujícím mimo jiné na nedílnost vývoje české dokumentaristiky, určené jak společnými znaky vývoje světového dokumentu, tak vnitřními vazbami dokumentaristického kontextu v složitém procesu vzájemného ovlivňování.
- Studijní materiály:
-
Chantal Ackermann / Santiago Alvarez / Raymond Depardon / Gustav Deutsch / Richard Dindo / Sergej Dvorcevoj / Péter Forgács / Herz Frank / Jean-Luc Godard / Patricio Guzmán / Bert Haanstra / Werner Herzog / Pirjo Honkasalo / Mike Hoolboom / Humbert&Penzel / Dariusz Jablonski / Stefan Jarl / Naomi Kawase / Johan van der Keuken / Abbas Kiarostami / Viktor Kosakovskij / Claude Lanzmann / Kim Longinotto / Dušan Makavejev / Chris Marker / Jonas Mekas / Michael Moore / Errol Morris / Marcel Ophüls / Artavadz Pelešjan / Nicolas Philibert / Jay Rosenblatt / Jean Rouch / Ulrich Seidl / Alexander Sokurov / Fernando Solanas / Audrius Stonys / Agnés Varda / Bill Viola / Frederick Wiseman /
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět)