Literární seminář 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
303LS2 | Z | 1 | 12/S | česky |
- Vyučující:
- Michal JAREŠ
- Anotace:
-
Literární seminář seznamuje studenty s vybranými literárními díly, která reprezentují společenský a myšlenkový pohyb dvacátého století. Na výklad dějin literatury konkrétního období navazuje přednesený esej příslušný tématu, jenž otevírá závěrečnou diskusi.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Literární seminář seznamuje studenty s vybranými literárními díly, která reprezentují společenský a myšlenkový pohyb dvacátého století. Hodina je rozdělena do dvou částí. Na výklad dějin literatury konkrétního období (s přihlédnutím k okruhu témat, která dovolují, aby se při jejich koncipování uplatnilo komparativní hledisko) navazuje přednesený esej příslušný tématu, jenž otevírá závěrečnou diskusi. Výklad nemůže být vyčerpávajícím historickým přehledem - osou jednotlivých hodin jsou tak konkrétní analýzy děl vybraných z rozlehlé literární produkce celého století (s letmými exkurzy k literární teorii, dovolujícími obohatit duševní výbavu příslušným pojmovým aparátem). Seminář nabízí studentům problémově orientovaný, analytický průhled literárním děním. Ve srovnávacím procesu upřednostňuje zkoumání stylu oproti převážně pozitivistickému popisu prostého odrazu politických dějin (to neznamená lhostejně k politice a událostem!). Chce upozornit na proměny vyprávění a zápisu uvnitř oborových dějin, uvnitř víru textů, neustále se opakujících jevů a vracejících se témat, jejichž pohyb lze plně sotva zachytit. Na místě je interdisciplinární přístup. Připomínka intelektuálních posunů napříč desetiletími, naznačená souvislost mezi duchovními a sociálními změnami, ale také například promítnutá přítomnost kinematografie, reprezentující dějiny obecných trendů, či echo světového pohybu v české literatuře společně dokazují, že přehled literární historie je více než jen prostý soupis děl minulosti. Na výklad navazují původní eseje studentů. Hodinu doplňuje referát podrobně zkoumající jedno z děl - přednesený text popíše, analyzuje a kriticky posoudí vybrané literární dílo. Rozšířené pole eseje by mělo reprezentovat naladění semináře: to znamená odpoutat se od myšlenkových zvyklostí, být věrný analytické kritice textu, být kritický k ideologiím, kulturní reprodukci i mýtům sociální imaginace. Diskuse je vyústěním intelektuální komunikace. Literární seminář vede k tomu, aby se student s vědomím celku orientoval v překladové literatuře a dokázal si z ní vybírat podle vlastního zájmu a estetických kritérií.
- Studijní materiály:
-
Guillaume Apollinaire: Alkoholy / Andrej Bělyj: Petrohrad / Thomas Bernhard: Staří mistři / Gottfried Benn: Básně / Jorge Luis Borges: Alef / André Breton: Nadja / Michel Butor: Proměna / Italo Calvino: Když jedné zimní noci cestující / Albert Camus: Zápisníky / Truman Capote: Chladnokrevně / Camilio José Cela: Rodina Pascala Duarta / Louis-Ferdinand Céline: Cesta do hlubin noci / Julio Cortázar: Nebe, peklo, ráj / Thomas Stearns Eliot: Pustina / William Faulkner: Hluk a vřava / André Gide: Penězokazi / Knut Hamsun: Hlad / James Joyce: Odysseus / Franz Kafka: Deníky / Jasunari Kawabata: Sněhová země / Milan Kundera: Nesmrtelnost / Jukio Mišima: Zlatý pavilon / Robert Musil: Muž bez vlastností / George Orwell: Hold Katalánsku / Saint-John Perse: Majáky / Fernando Pessoa: Kniha neklidu / Boris Pilňak: Holý rok / Andrej Platonov: Čevengur / Ezra Pound: Cantos / Marcel Proust: Swannova láska / Rainer Maria Rilke: Zápisky Malta Lauridse Brigga / Alain Robbe-Grillet: Žárlivost / Bruno Schulz: Skořicové krámy / Allan Sillitoe: V sobotu večer, v neděli ráno / Claude Simon: Vítr / Georg Trakl: Šebastián ve snu / Miguel de Unamuno: Mlha / Paul Valéry: Kouzla / Peter Weiss: Pronásledování a zavraždění Jeana Paula Marata / Virginia Woolfová: Paní Dallowayová
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (volitelný předmět)