AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Filmová technika a technologie

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
304FITE ZK 2 2/T česky
Vyučující:
Jiří MYSLÍK
Anotace:

Předmět je kombinací výkladu a informací o technických prostředcích a technologiích, souvisejících s výrobou a předváděním filmových děl.

Požadavky:

Znalosti středoškolské fyziky a chemie.

Cíle studia:

Předmět si klade za cíl přehledně seznámit studenty s technickými prostředky a technologiemi (klasickými i hybridními, propojujícími filmový fotochemický záznam s digitálními formáty), které jsou využívané ve filmové praxi.

Osnova (a sylabus):

1. Úvod - vznik kinematografie

Historické předpoklady vzniku kinematografie, camera obscura, laterna magica, stroboskop, záznamová média, filmová kamera, projektor, první veřejné kinematografické představení.

2. Princip záznamu pohybu v kinematografii

Fyziologické a psychologické základy kinematografie, technické základy záznamu pohybu, stroboskopické jevy při snímku a promítání.

3. Světlo

Fyzikální podstata světla, jeho šíření, ohyb, lom, odraz; teplotní zdroje světelného záření, výbojkové zdroje světel. záření. Kvalitativní a kvantitativní parametry světla,

měřiče světelných veličin, teplota chromatičnosti, její měření, konverzní a korekční filtry.

4. Světelné technika

Technické a výtvarné světlo, charakter světla, typy svítidel.

5. Filmová kamera, digitální kamera kategorie DC

Části mechanické - závěrkové zařízení, zařízení pro pohyb filmu, zásobníky filmu, převodové zařízeni, obal kamery, pomocná kontrolní zařízení. Části optické a optickomechanické - objektivy, transfokátory, zařízení k pozorování snímaného obrazu /hledáčky/. Zdroje pohonu kamery - klička /ruční pohon/, pérový pohon, pohon elektromotorem.

Cesta filmu v kameře; rozdělení filmových kamer /podle formátu použitého materiálu, podle konstrukce, podle účelu použití/.

Digitální kamera ? základní požadavky na kvalitativní parametry, konstrukční řešení, současné kamery s rozlišením 2K, 4K

6. Optika

Základy optického zobrazování. Objektivy, transfokátory ? geometrické a fotometrické parametry, zvláštní optická zařízení.

7. Obrazový snímek v kinematografii, formáty

Klasický formát 35mm, rozšířené formáty, širokoúhlé formáty, panoramatické formáty, cinemascope, 70mm film, l6mm film, 8mm film Standard a Super, druhy perforace, filmové atrakce.

8. Filmový materiál

Filmový podklad, citlivá vrstva, kritéria hodnocení citlivých materiálů - základy senzitometrie, druhy filmových materiálů /podle účelu, podle obecné citlivosti, podle spektrální citlivosti, podle rozměrů/, manipulace s filmovou surovinou.

9. Principy barevného zobrazení v kinematografii

Barevné vlastnosti světla, aditivní a subtraktivní míchání barev, uspořádání barev.

Historie vzniku barevného film. materiálu, různé způsoby vytvoření barevné reprodukce, současné druhy vícevrstvých materiálů.

13. Fotolaboratorní zpracování filmů

Technologický postup zpracování černobílých materiálů - negativních, inverzních.

Technologický postup zpracování barevných materiálů -negativních, inverzních.

Kopírování - způsoby kopírování, druhy kopírek, určování filtrace, způsoby filtrace.

10. Filmová laboratoř

Jednotlivá oddělení FL, technologický postup výroby kombinované kopie z originálního

negativu

11. Digitální kinematografie

Technologie hybridní a čisté digitální, digitální projekce, Digital Cinema Initiatives ? specifikace, Digital Source Master, Digital Cinema Distribution Master, Digital Cinema Package, Ultra High Definition 8K

12. Přepis filmu na video

Filmové snímače, skenery ? princip, užití, kalibrace, postprodukční pracoviště

13. Konverze formátů

Přepis filmu na video, rozlišení a poměr stran obrazu, snímková frekvence, hardwarové a softwarové řešení

14. Zvláštní efekty a triky

Triky scénické a kamerové

Triky optické, fotografické, laboratorní /kopírovací/, trikový ateliér.

Technologie výroby některých triků.

Digitální trikové technologie

15. Promítací technika, předváděcí technika

Psychofyziologické a fyzikální principy promítání, promítací stroj, filmová kopie, promítací plochy, projekční sál - požadavky na technické vybavení podle účelu využití, víceúčelové sály, problematika perspektivního zobrazení, vjem perspektivy

Digitální projekce

16. Technické prostředky pro pohyb kamery

Rozdělení pohybu podle směru a charakteru, kamerová jízda, jeřáby, stabilizační zařízení, FlyCam, SkyCam

29. Shrnutí, diskuse

Přednášející: doc. Mgr. Jiří Myslík

Studijní materiály:

Doc. Jiří Myslík: Základy filmové techniky a technologie /CD ROM v knihovně FAMU/

Filmové technické minimum /Čs. filmový ústav, Praha 1965/

Ing. Vojtěch Bouček, CSc.: Filmová technika I,II /skripta ČVUT Praha, 1972/

/kapitoly z výše uvedených témat/,

Film a filmová technika - oborová encyklopedie /SNTL, Praha, 1974/

Šmok, Pecák, Tausk: Barevná fotografie /SNTL, Praha, 1972/

Doc. Miroslav Urban: Filmová laboratoř /skripta FAMU, Praha, 2001/

Anton Wilson´s: Cinema Workshop /Hollywood, 1983/

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 107
Učebna 1

(Lažanský palác)
MYSLÍK J.
09:00–10:35
(přednášková par. 1)
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet304FITE.html