AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kamera - oko

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
304KO Z 1 2/T česky
Vyučující:
Marek JÍCHA
Anotace:

Seminář je zaměřen na základní práci s postavením, pohybem a pohledem objektivu „OKA“ kamery. Zaměřuje se výhradně na studium práce s kamerou na principu pohybu kamery nebo snímané reality. Zkušenost, že nejdůležitějším prvkem filmové řeči je pohyb „KAMEROU“.

Požadavky:

Požadavkem pro studium tohoto předmětu je absolutorium prvního a druhého ročníku v celé komplexnosti předmětů, hlavně však předmětů o pohybu kamery.

Cíle studia:

Cílem studia tohoto předmětu je studium práce s kamerou ve vztahu k používání filmové řeči, studium pohybu kamery, práce s úhly a kompozičními obrazovými pravidly.

Osnova (a sylabus):

1. Téma

Základní metody vyprávění pomocí rakurzů a pohybů kamery, ale i trikových montáží v kameře (Vertov, Ruttman, Flaherty, Meliés a Hackenschnied). Základní slovník filmové řeči. Střih a pohyb. Světlo a pohyb. Hloubka ostrosti a pohyb. Je kompozice obrazu důležitá?

2. Téma

Markéta Lazarová (Vláčil, Baťka) - tvorba subjektivní kamery. Občan Kane (Tooland) - světlo a rakurz. Zrcadlo (Tarkovskij, Rerberg) - fenomén statické obraznosti.

3. Téma

Nová vlna - kamera v ruce (Coutard). Je švenkr spoluautorem obrazové složky filmu, a proč ne? Může existovat světlovyprávění bez pohybové koncepce? Zvuk a hudba a pohyb pohledu „oka“ kamery.

4. Téma

Volný seminář určený pro první dva studentské rozbory filmů. Pedagog doplňuje ukázkami z vlastní tvorby.

5.Téma

Žiletky, Cesta pustým lesem (Jícha, Kačer) - ukázka filmového vyprávění bezdějového scénáře. Úskalí osamocené obrazové dramaturgie. Proč kameraman potřebuje režiséra (být režírován) a kdy to nepotřebuje.

Nestyďme se používat tradiční výrazové prostředky filmové řeči, nestyďme se hledat nové!

6. Téma

Pyšná princezna (Roth) - kamera pozoruje postavu a vypráví její příběh. Určuje velikost záběru emotivní informaci? Práce filmového architekta, výběr lokací ve vztahu k pohybu a pohledu oka kamery. Staré pověsti české (Trnka) - monumentalita jako styl pohybu kamery. Jan Švankmajer a jeho „Oko“. Animace pohledu kamery. Dynamická statičnost jako styl pohybu a pohledu kamery. Potřebuje režisér spolupracovat s kameramanem na přípravě rozzáběrování scén, pohybové koncepci a celkové struktuře filmu?

7. Téma

Volný seminář určený pro první dva studentské rozbory filmů. Pedagog doplňuje ukázkami z vlastní tvorby.

8. Téma

Ruční kamera, pohyb kamery, tanec s kamerou. Francouzská nová vlna. Je technologie stylotvorná? Jde dnes o „novou vlnu“ digitálního DV obrazu? Hudební formy a „Oko kamery“. Pohyb a hudba. Rytmus hudební a obrazově kompoziční. Vizualizace hudebních forem. Videoklipy. Obrazové básně. Rytmické vizualizace.

9. Téma

Jak točit reklamu a žít jednoduchým životem. Multimédia a televize, mají jejich kamery dnes jiné „oko“? Jinou řeč obrazu? Kinematografické formáty současnosti a jejich obrazová působivost a přizpůsobivost.

Přednášející: MgA. Marek Jícha

Kontakt: mobil 723437344

Studijní materiály:

Pro účely tohoto semináře není doporučena žádná literatura, neboť práce v semináři probíhá na principu praktických konzultací a obrazově-dramaturgických rozborů danných filmových děl, a to po hlavně obrazové stránce. Je tedy důležité filmy vidět (VHS,DVD, kinoprojekce je-li dostupná studentovi, TV projekce).

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 230
Sborovna KK

(Lažanský palác)
JÍCHA M.
13:10–14:45
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet304KO.html