Dílna střihové skladby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
306DSS3 | Z | 1 | 3/T | česky |
- Vyučující:
- Martin ČIHÁK, Jan DAŇHEL, Antonie JANKOVÁ, Ivo TRAJKOV, Drahomira VIHANOVÁ
- Anotace:
-
Náplní mé dílny je pěstovat ve studentech posedlost střihem skrze dokonalé ovládnutí střihačského řemesla. Zvládnout řemeslo střihu neznamená ovládat pár základních pravidel, která ve střihu platí. To zvládne každý. Neznamená to ani tato pravidla porušovat, pokud to film vyžaduje. To vše je běžná rutina.
- Požadavky:
-
Připravenost věnovat maximum svého času a energie k úspěšnému zvládnutí náročných úkolů vyplývajících z realizace praktických cvičení.
- Cíle studia:
-
Úspěšná realizace všech společných a oborových cvičení. Zúročení poznatků nabytých v rámci programu dílny.
- Osnova (a sylabus):
-
Základním předpokladem k tomu, aby člověk ovládl řemeslo střihu je jeho vztah k filmu, který střihá. Nevěřím,že je možné, aby střihač ustříhal dobře film, ke kterému nemá vztah, jehož téma ho neosloví nebo je mu lhostejné, či dokonce se mu příčí. Samozřejmostí je dokonalá znalost a hlavně pochopení natočeného materiálu. Střihač musí materiálu porozumět, cítit ho a musí materiál respektovat více, než přání režiséra. Materiál sám diktuje způsob střihu. Někdy je materiál v souladu s režisérovou představou, jindy se však od ní liší, a tehdy je nutné přesvědčovat režiséra, aby se poddal směru, který naznačuje materiál a neulpíval na své původní představě. Pro režiséra, střihače a hlavně pro film je ideální, když režisér přichází do střižny co nejméně, pouze v určitých fázích střihu, samozřejmě za předpokladu, že strávil spolu se střihačem potřebnou dobu diskusemi o podstatě filmu a jeho podobě. Režisér je pak schopen daleko objektivněji vidět, kde a proč film nefunguje, naopak přijmout věci fungující, byť by se i lišily od jeho původní představy.
Střih začíná vlastně psaním, či přepisováním scénáře ve střižně. Způsob, který při tzv. psaní scénáře ve střižně zvolíme, si vlastně také každý materiál určí sám. U některých filmů funguje metoda papírků, z nichž můžeme více, či méně detailně celý film složit, u jiných je možné pouze určit směr, odkud kam se bude film ubírat a pak se nechat vést spontánností vznikajících souvislostí a významů, které inspirují k dalším krokům.
Pro mne je důležité, když si po seznámení se s materiálem vyjádřím jednou větou esenci celého filmu. Neznamená to, že se pak snažím film násilně manipulovat tímto směrem, pouze mi to pomáhá dostat se do určitého rozpoložení, které je shodné s rozpoložením střihaného materiálu.
Ať už je zvolen kterýkoliv přístup ke střihu určitého filmu, je absolutně nezbytné mít k dispozici ve střižně veškerý natočený zvuk. Obraz a zvuk jsou při práci ve střižně neoddělitelné. Nejen kvůli rytmu, hlavně kvůli inspiraci.
Střih nesmí sám na sebe upozorňovat. Neznamená to, že film musí být střihán v hladkých návaznostech. Je možné docílit toho, že střih je i v nejdivočejších rapid montážích pro diváka nepozorovatelný, divák si ho neuvědomuje, neboť střih je v tomto případě v dokonalé harmonii s ostatními složkami filmu ( kamera, hudba, výtvarné řešení, atd. ) a stejně jako tyto ostatní složky filmu se nesnaží na sebe samoúčelně upozorňovat, nýbrž slouží pokorně obsahu a myšlence filmu.
Toto je velice zevrubně o podstatě střihu. O řemesle, v němž jsem našla veliké zalíbení, přecházející často v posedlost a mojí snahou je podněcovat ve studentech posedlost tímto úžasným, dobrodružným řemeslem.
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - bakalář (oborový předmět)