AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dílna střihové skladby 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
306DSS4 Z 2 3/T česky
Vyučující:
Martin ČIHÁK, Jan DAŇHEL, Antonie JANKOVÁ, Ivo TRAJKOV, Drahomira VIHANOVÁ
Anotace:

Střihač je vlastně služebníkem, ale není otrokem. Svými vědomostmi, svou schopností „vnořit se“ do myšlení a způsobu vyjadřování režisérovy osobnosti by měl být inspirativním partnerem, schopným režisérovi zasvěceně argumentovat a oponovat. Ale v každém případě musí být vždycky veden snahou svou profesí přispět k zvýraznění myšlenky i formy.

Požadavky:

Připravenost věnovat maximum svého času a energie k úspěšnému zvládnutí náročných úkolů vyplývajících z realizace praktických cvičení.

Cíle studia:

Úspěšná realizace všech společných a oborových cvičení. Zúročení poznatků nabytých v rámci programu dílny.

Osnova (a sylabus):

Na rozdíl od momentálního módního trendu, já osobně řemeslo rozhodně nezatracuji. Naopak, zvládnout řemeslo je pro mě prvořadé, ovšem pokud se řemeslo nestává cílem, ale nepostradatelným prostředkem. Znalost řemeslných pravidel a principů dává střihači ohromnou svobodu, uvolňuje mu ruce na cestě tvůrčím přístupem, včetně zdůvodněného překračování všech platných pravidel. Proto platí: dívat se na filmy a analyzovat je s akcentem na střihovou skladbu /projekce s následnou diskusí/. Je záhodno naučit se vnímat rozdíly v temporytmu/ a porozumět jim/, rozdíly v použití jednotlivých výrazových prostředků/ styl vyjadřování/, způsob práce ve sféře zvukové dramaturgie / hudba, ruchy, mluvené slovo/, t.zn. vytvořit ze zvukové stopy dramatickou složku, nedegradovat ji na pouhé ozvučení. Každý film je ve své konečné podobě tvůrčí individuelní „ vyznání“ a střihačova znalost, zkušenost a vnímavost se zásadní měrou dokáže podílet na tom, co a jak ten nebo onen film v y j a d ř u j e, jako nese poselství.

Posluchači střihové skladby pracují na filmech svých kolegů - režisérů. V těchto případech kladu důraz na vzájemnou diskusi nad natočeným materiálem. požadavek: střihač se musí víc než dokonale, pečlivě seznámit s veškerým natočeným materiálem, a to i včetně zvuku m.o., a hlavně, musí tento materiál „zhodnotit“, t.zn. zjistit, zda sdělení, o které usiloval režisér, je skutečně v materiálu zakódováno a také „nasát“ režisérův vyjadřovací styl. V případě střihu dokumentárního filmu nastává dlouhotrvající etapa /za asistence vedoucího dílny/, v níž střihač se stává i dramaturgem a konečnou skladbu tvoří na stole /ev. na počítači/. Asistenci vedoucího dílny považuji za podstatnou vzhledem k tomu, že je nutné přinutit střihače i k dramaturgii zvukové skladby.

Někteří posluchači střihové skladby tendují k režii. Formou seminárních diskusí jsou seznamování /za využití projekcí/ s technologií natáčení hraného a dokumentárního filmu, včetně zásadních rozdílností.

Studijní materiály:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 310
Kancelář vedoucího KSS

(Lažanský palác)
JANKOVÁ A.
10:40–13:05
(paralelka 1)
místnost 311
Učebna KSS

(Lažanský palác)
TRAJKOV I.
10:40–13:05
(paralelka 2)
místnost 313
Učebna KSS

(Lažanský palác)
DAŇHEL J.
10:40–13:05
(paralelka 3)
místnost 312
Učebna KSS

(Lažanský palác)
VIHANOVÁ D.
10:40–13:05
(paralelka 4)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306DSS4.html