AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dílna střihové skladby 7

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
306DSS7 Z 1 3/T česky
Vyučující:
Jan DAŇHEL, Antonie JANKOVÁ, Ivo TRAJKOV, Drahomira VIHANOVÁ
Anotace:

Dílna je vymezený časoprostor, ve kterém se posluchačům dostává pedagogického vedení nejen u školních cvičení a v řešení studijních otázek, ale i v širším rámci jejich budoucí profese. Na základě teoretických i praktických úvah nad konkrétními tématy se buduje jejich způsob specifického „filmového“ myšlení.

Požadavky:

Připravenost věnovat maximum svého času a energie k úspěšnému zvládnutí náročných úkolů vyplývajících z realizace praktických cvičení.

Cíle studia:

Úspěšná realizace všech společných a oborových cvičení. Zúročení poznatků nabytých v rámci programu dílny.

Osnova (a sylabus):

Já osobně bych své snažení rozdělil do čtyř kategorií se společným záměrem - rozšířením spektra kvalitní nabídky vůči studentům pozitivně působit na zvýšení profesních, profesionálních a i lidských kvalit pozdějších absolventů.

1. Kategorie (obecná)

V dílně vytvořit naprosto otevřené, upřímné a tím ve výsledku i krajně tolerantní „ovzduší“, ve kterém se členové dílny nejen mohou, ale musí, a tím jsou také skutečně donuceni vyjadřovat se k výsledkům a k profesním otázkám u sebe a u svých kolegů. V kolektivním umění je diskuse nezbytnou součástí a je třeba se ji učit a pěstovat ji. Posluchač musí umět zdůvodňovat svá stanoviska a obhajovat je před kolegy. Navykne si tím mimo jiné i předstupovat se svými názory a výsledky před kohokoli a vstupovat do jakékoli konkurence. Posluchač bude mít za povinnost prezentovat před kolegy každou svou práci - skutečně prezentovat projekt - obsahem i formou, nikoli jen ukazovat cvičení.

2.. Kategorie (profesní)

Mimo úvahy nad „rolí“ střihové skladby ve filmu (střižna - jediné místo, kde doopravdy vzniká film) a „postavením“ střihače jako profese (střihač skutečným vypravěčem), chtěl bych zde využít přednosti, že pracuji jako režisér i jako producent a učit posluchače umění komunikace při nezbytné spolupráci s těmito profesemi a zároveň je připravit na realitu filmového a TV „průmyslu“ v širších rozměrech, nejen českých. Chtěl bych, mimo svých osobních poznatků, využívat hostů - českých kolegů a případných hostů ze zahraničí (při jejich návštěvách Prahy).

3. Kategorie (teoretická)

Každý posluchač má povinnost jednou za rok připravit pro své kolegy svůj osobní „náhled“ na libovolné filmové téma (s mou pomocí), čili učit se tímto způsobem nejen sdělovat své poznatky na poli teorie i praxe, ale i „čelit“ následné diskusi a přimět tím své kolegy k úvahám na vymezí téma.

Občasným tématem bude: „Střihová skladba a gramatika filmového jazyka v českém filmu“, kde je pozván střihač (případně režisér) každého z promítaných filmů. Úkolem by měla být konfrontace teoretických úvah posluchačů při samostatném rozboru střihové skladby filmu s myšlením, praxí a realitou prezentované samotným autorem.

4. Kategorie (praktická)

Konsultace praktických cvičení

Studijní materiály:

Deleuze, G. Film 1. Obraz - pohyb. Praha 2000

Kučera, J. Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha 1963

Plažewski, J. Jezyk filmu. Varšava 1961

Tuček, B. Do posledního okna. Praha 2002

Valušiak, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha 2000

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 310
Kancelář vedoucího KSS

(Lažanský palác)
JANKOVÁ A.
10:40–13:05
(paralelka 1)
místnost 311
Učebna KSS

(Lažanský palác)
TRAJKOV I.
10:40–13:05
(paralelka 2)
místnost 312
Učebna KSS

(Lažanský palác)
VIHANOVÁ D.
10:40–13:05
(paralelka 3)
místnost 313
Učebna KSS

(Lažanský palác)
DAŇHEL J.
10:40–13:05
(paralelka 4)
Út
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306DSS7.html