AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Horor

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
306HDF ZK 2 26/S česky
Vyučující:
Jakub KUDLÁČ
Anotace:

Horror je žánr plný paradoxů. Na straně jedné patří co do kvantity dlouhodobě k nejvitálnějším žánrům vytvářejícím stabilní příjem mnoha produkčních společností, na straně druhé však vzniká úplné minimum hororů s vysokým rozpočtem či výraznějšími uměleckými ambicemi. Horor dlouhodobě žije na okraji zájmu kritiků i „kultivovaných“ diváků, preciznější zkoumání ze strany filmových teoretiků je pak záležitostí zejména posledních 20-ti let. Navzdory vší nepřízni se horor udržel ve výborné kondici a na rozdíl od mnoha jiných žánrů jeho návštěvnost nepodléhá módním vlnám, jako tomu bylo u westernů či muzikálů. Odkud se bere tato potence žánru na okraji civilizace?

Požadavky:

Atest

Podmínkou získání atestu je znalost přednášené látky, rovněž znalost filmů používaných k přednášce a konečně četba alespoň dvou teoretických textů o hororu.

Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Bytostným rysem hororu je monstrum, a proto je i vodítkem našeho výkladu o hororu. Pod pojmem monstrum rozumíme zhmotnění třecí plochy mezi světem bezpečně známým a světem tušeného, nezřetelného a iracionálního strachu. A právě toto dělení na známé a neznámé, určité a neurčité, normální a šílené, je konstantou hororového žánru. Hlavním zájmem jednosemestrální přednášky o hororovém žánru proto je vyvíjející se povaha monstra, která tak i určuje dějiny tohoto žánru. Monstrum totiž modifikuje nejen svou vnější formu, ale zejména svou pozici vzhledem k normalitě a každodennosti. Například zatímco typické monstrum 50-tých let přichází ze světa mimo lidskou společnost (ať už z vesmíru či černé laguny), monstrum let 70-tých se rodí zpravidla uvnitř rodiny, v samém srdci funkční společnosti, a například v tzv. slasher-movies konzervativně trestá uvolněnou morálku adolescentních dívek. Zkoumáním monstra tedy získáme základní přehled o estetickém vývoji žánru.

Přednáška bude doprovázena četnými ukážkami a projekcí.

Okruhy přednášek

- Jak funguje horor? Estetická východiska hororu. Psychoanalytický přístup k hororu; pojem abjekce.

- Americký horor 30. a 40-tých let, Universal Pictures (Bela Lugosi, Boris Karloff, Tod Browning, James Whale) a Val Lewton (Jacques Tourneur) v RKO.

- Hammer Productions. Modifikace tradičních mýtů pro společnost 60-tých let.

- Slasher-movies. Monstrum ve službách konzervativní morálky.

- Body horor.

- Japonský horor.

Studijní materiály:

Doporučená literatura.

Cherry, Brigid: Horror, Routledge 2009

Langford, Barry: Film Genre: Hollywood and Beyond, Edinburgh University Press, 2005

Crane, Jonathan Lake: Terror and everyday life: singular moments in the history of the horror film, SAGE 1994.

Prince, Stephen (ed.): The horror film, Rutgers University Press, 2004.

Schneider, Steven Jay: Horror film and psychoanalysis: Freud's worst nightmare, Cambridge University Press, 2004

Tudor, Andrew: Monsters and mad scientists: a cultural history of the horror movie, Wiley-Blackwell, 1989

Wells, Paul: The horror genre: from Beelzebub to Blair Witch, Wallflower Press, 2000

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
KUDLÁČ J.
14:00–15:35
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
KUDLÁČ J.
15:40–17:15
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306HDF.html