AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Neorealismus a jeho vliv na kinematografii

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
306NVK ZK 2 26/S česky
Vyučující:
Jakub KUDLÁČ
Anotace:

Neorealismus představuje sice krátkou, nicméně velice vlivnou tradici světového filmu. Období bezprostředně po skončení druhé světové války bylo svědkem vzmachu italské kinematografie, jakož i jejího vlivu v zahraničí. Jakkoli se může zdát, že Itálie prožívá svůj rozkvět takřka z roku nula, faktem je, že realistická estetika má v době nástupu neorealistických filmařů v Itálii již poměrně dlouhou tradici. Institucionální zázemí italského filmu, funkční již v dobách fašistické vlády, umožnilo rychlý nástup mezinárodně úspěšné poválečné vlny.

Jádrem našeho kurzu bude vlastní neorealistická kinematografie, která tvoří jenom malou a navíc obvykle komerčně neúspěšnou část dobového výstupu italské filmové produkce. Rozhodujícím faktorem pro zhodnocení poválečných filmů Rosselliniho, de Sicu a dalších bude nadšené mezinárodní přijetí těchto autorů, jakož i teoretická reflexe jejich metody. Neorealismus bude mít pak neoddiskutovatelný vliv na některé hollywoodské tvůrce, na pozdější evropský film 60-tých let, a zajímavá bude i jeho odraz v tvorbě další generace italských filmařů (Pasolini, Bertolucci).

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Přednáškové okruhy:

- Období před rokem 1945; struktura italského filmového průmyslu; fašismus, Mussoliniho propaganda a film; Leo Longanesi a jeho manifest; Alessandro Blasetti, Augusto Genina, Francesco de Robertis; formální prostředky a tematická omezení.

- „Klasické“ období neorealismu (cca 1945-1953); estetika a dějiny; Roberto Rossellini, Vittorio De Sica, Luchino Visconti.

- Neorealismus a hollywoodské žánry; Luigi Zampa, Alberto Lattuada, Giuseppe de Santis, Pietro Germi. Kritická a divácká recepce neorealismu v Itálii a zahraničí; André Bazin.

- Nové impulsy v italské kinematografii 50-tých let; Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Roberto Rossellini.

- Vliv neorealismu na hollywood a francouzskou novou vlnu. Odkaz neorealismu v pozdější kinematografii. Pier Paolo Pasolini, Bernardo Bertolucci, Marco Bellocchio, Ermanno Olmi.

Studijní materiály:

Bazin, André. What is Cinema? (volume 2). University of California Press, 2005. [Nebo jakékoli jiné vydání.]

Bondanella, Peter. Italian Cinema: From Neorealism to the Present. Continuum, New York 2001.

Sorlin, Pierre. Italian National Cinema 1896-1996. Routledge, London, 2001.

Shiel, Mark. Italian neorealism: rebuilding the cinematic city. Wallflower Press, 2006.

Testa, Carlo. Italian Cinema and Modern European Literatures, 1945-2000. Praeger Publishers, 2002.

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
KUDLÁČ J.
14:00–15:35
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
KUDLÁČ J.
15:40–17:15
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306NVK.html