Praktická dramaturgie krátkého filmu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
306PDKF | Z | 2 | 12/S | česky |
- Vyučující:
- Pavel JECH
- Anotace:
-
V tomto modulu mají studenti za cíl napsat scénář, podle kterého je možné natočit krátký film. Studenti navrhují a prezentují nápady, odevzdávájí skicy jednotlivých charakterů, základní osnovy, první verze scénáře a jeho další přepracování při striktním dodržení termínů odevzdání - takže jejich práce může být instruktorem spravedlivě hodnocena a také předčítána před celou skupinou. Napsání a přepsání alespoň dvou verzí scénáře je podmínkou úspěšného absolvování modulu.
- Požadavky:
-
Vlastní náměty vhodné ke zpracování.
- Cíle studia:
-
Realizace scénáře na krátký film.
- Osnova (a sylabus):
-
Od studentů se očekává, že se budou společně s instruktorem aktivné podílet na kritickém hodnocení práce svých kolegů. Studijní skupina se snaží odhalit a upřesnit záměry autora scénáře, pomoci přesně formulovat smysl příběhu, vystihnout motivace jednotlivých charakterů a poměřit úspěšnost práce stupněm zaujetí diváka. Studenti, díky znalostem teorie dramaturgie a principů dramatu, ale hlavně díky důvěře ve své vnitřní instinkty a jejich kultivování, pomáhají odhalovat a formulovat slabiny v práci svých kolegů, a tak je motivovat k hledání efektivnějších a inspirovanějších řešení. Při hodnocení těchto prací ve vývoji je důraz kladen na otázky, ne na odpovědi, protože přepracovávání scénáře jediný způsob jak dosáhnout úspěchu.
Termíny je bezpodmínečně nutné dodržovat, pokud má někdo problém, je potřeba včas informovat instruktora.
1. setkání - lekce:
1) Úvod do dramatické formy, Aristotel, klasická scénáristická stavba
2) Smysl vyprávění
3) Desatero scénáře ke krátkému filmu
4) Jak podat příběh
úkol: příprava 3 až 5 příběhů k podání
četba: Howard, introduction, pages 21-27, Cooper & Dancyger, ch. 1
2. setkání - vyprávění příběhů
úkol: napsání skicy charakteru:
1) esej o dramatické postavě
2) krátká esej o dramatickém konfliktu spojená s postavou
lekce:
1) charakter a dramatický konflikt
2) touhy a potřeby dramatické postavy
3) vývoj protagonisty
četba: Howard: p.28-31; p.43-49; p63-65, Cooper & Dancyger, ch. 4, ch. 9
3. setkání - čtení eseje o dramatické postavě a eseje o dramatickém konfliktu
lekce:
1) stavba příběhu podle dramatické křivky
2) „crisis decision“
3) postava versus děj
4) vcítění a ztotožnění
úkol: vytvoření osnovy a označení základních dramatických bodů
četba: Howard, p.32-33, p. 78-81, Cooper & Dancyger, ch. 5
4. setkání - čtení osnovy
lekce: formát scénáře: filosofie a důvody
četba: Howard p.52-54, p.66-68, p.76-78, Cooper & Dancyger, ch. 2 and 3
5. setkání - konsultace první verze scénáře
lekce: techniky vyprávění a dramatická strategie
četba: Howard p. 37-39; p.68-70, Cooper & Dancyger, ch. 6
6. setkání - četba druhé verze scénáře
četba: Howard, p.60-62, p.72-73, Cooper & Dancyger, ch. 8
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)