Jazyk obrazu aneb jak vidět a vědět
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
307MJO | Z | 2 | 12/S | česky |
- Vyučující:
- Robert SILVERIO
- Anotace:
-
Přednášející: Mgr. Jana Kunešová, koordinuje Robert Silverio
Místo a datum konání: čtvrtek 6. 5. 2010 9:00-12:15, učebna 112,
pátek 7. 5. 2010 9:00-15:35, učebna Tržiště U1,
pátek 14. 5. 2010 16:30 -19:45 hod. U1,
Podmínky atestace: Zá/2, aktivní účast, pohovor, esej
Poznámka: český jazyk
Maximální počet: bez omezení, zápis na modul je možný nejpozději do 5. 5. 2010
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Výuka posluchačům objasní možnosti a variabilitu různorodých pohledů na výtvarné dílo a jeho interpretaci, a to jak z hlediska teoretického, tak praktického.
Umělecké dílo výtvarné povahy je především předmětem vizuálního vnímání. V souvislosti s tím přirozeně vzniká potřeba a vzrůstá význam komentáře, interpretace uměleckých děl, napomáhající k jejich srozumitelnosti a přiblížení. Popularizace vizuální kultury v posledních desetiletích má rovněž za následek přenesení těžiště interpretace obrazů z dřívější výsadní oblasti teorie dějin umění do širšího kontextu v oboru filozofie, estetiky, sociologie, psychologie či kulturních a mediálních studií.
Cílem je seznámení posluchačů se základními dobovými i soudobými teoriemi zprostředkování a interpretace výtvarného díla, osvojení příslušné terminologie a schopnosti samostatné reflexe, interpretace a analýzy různých druhů zobrazení a vizuálních aspektů výtvarné kultury. V závěru tyto dovednosti prokážou v přímé konfrontaci se zvoleným uměleckým dílem při samostatném výstupu v galerii či muzeu a následně také v písemné formě.
Tematické okruhy přednášek:
1) základní otázky týkající se vidění a vizuality
- jak vnímáme umění aneb souvztažnost vidění a vědění
- vizuální inteligence
2) co je to interpretace
- „obrazový jazyk“ interpretace
- cíle a možnosti interpretace
- verbální a nonverbální způsoby interpretace
- pojmy: interpretující - interpretované, tvůrce - zprostředkovatel - vnímatel
3) rámce interpretace
- znakovost umění
- kontextualita umění a otázka recepce a percepce umělecké tvorby
- otázka subjektivity
- odborné a laické přístupy k interpretaci
- problém masových médií a pop kultury
4) přístupy k interpretaci v rámci teorie umění
- vývoj přístupů k interpretaci výtvarného díla z hlediska estetiky, filozofie a dějin umění
- nástin typologie interpretací s názornými příklady: interpretace formální, obsahové, psychologické, sociologické, sémiotické, strukturální aj.
- výtvarná kritika jako způsob interpretace
5) další aspekty ovlivňující interpretaci:
- empirie, prezentace, konfrontace, sumarizace, konzervace a restaurování, instalace a propagace, manipulace, aspekty etické, politické aj.
- Studijní materiály:
-
Výběrová literatura k tématu:
- Baleka, Jan: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění. Praha 2005.
- Baxandall, Michael: Stíny a světlo. Umění a vizuální zkušenost. Brno 1997.
- Belting, Hans: Konec dějin umění. Praha 2000.
- Bílek, Petr A.: Hledání jazyka interpretace, Brno 2003.
- Elkins, James: Proč lidé pláčou před obrazy. Praha 2007.
- Gombrich, Hans: Umění a iluze. Praha 1985.
- Goodman, Nelson: Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha 2007.
- Huyghe, René: Řeč obrazů ve světle psychologie umění. Praha 1973
- Kesner, Ladislav: Dějiny umění a teorie mysli. In: Umění: časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky, 2008, roč. LVI, č. 1, s. 16-28.
- Kesner, Ladislav: Imaginace a výtvarné umění. In: Umění: časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky, 2005, roč. LIII, č. 3, s. 207-226.
- Kesner, Ladislav (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany 2005 (druhé a rozšířené vydání).
- Kesner, Ladislav: Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000.
- Kulka, Tomáš: Umění a kýč. Praha 2000.
- Mikš, František: Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění: pozvání k dějinám a teorii umění. Brno 2008.
- Panofsky, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981.
- Pospiszyl, Tomáš: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha 1998.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (fakultní předmět, volitelný předmět)