Elektroakustická tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
308EAT2 | ZK | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Pavel KOPECKÝ
- Anotace:
-
Seznamuje posluchače s možnostmi tvorby tónových i netónových zvukových objektů a editací jejich parametrů, s využitím sekvencerové technologie pro záznam zvukových i hudebních dat v časové posloupnosti. Přináší teoretické i praktické informace o MIDI systémech a AWS (Audio Work Station). Prakticky si ověří možnosti jejich vzájemného propojení a vyzkouší si tyto možnosti na speciálním cvičení.
- Požadavky:
-
Absolvování předmětu Elektroakustická tvorba 1.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit posluchače s konkrétními technikami a softwarovým i hardwarovým vybavením pro tvorbu elektroakustického zvuku.
- Osnova (a sylabus):
-
1/ Možnosti a využití kombinace akustického a elektronického zvuku.
2/ Tvorba elektronických ruchů a atmosfér, jejich využití v audiovizuálních dílech.
3/ Imitace a elektronická stylizace mluveného (zpívaného) slova.
4/ Základy MIDI - důvody vzniku komunikační sběrnice, historie, standard MIDI.Nastavování parametrů elektronického zvuku pomocí MIDI, řízení parametrů v reálném čase.
5/ Problematika komunikace a řízení elektroakustických nástrojů, praxe propojování MIDI systému, větvení sběrnice - thrubox, mergebox.
6/ Ovládání parametru výšky - pitch bender. Jiné možnosti řízení výšky elektronického zvuku. Důležité MIDI ovladače (controllers) - rozdělení ovladačů. Standardní přiřazení MIDI hodnotám. Tvůrčí užití kontrolérů.
7/ Kontinuální kontroléry (CC) - modulation wheel, faders, keyboard aftertouch, breath controller, apod. Tvůrčí využití MIDI kanálů a MIDI modů. General MIDI. Výhody a omezení GM. Rozšíření GM standardu.
8/ Sekvencer - historický vývoj sekvencerů. Krokový sekvencer, tracker, smyčkový sekvencer. Využití krokových sekvencerů v rámci efektových plugin.
9/ MIDI sekvencer, běžné typy počítačových sekvencerů - Notator, Cubase, Cakewalk, Logic. Midi sekvencer jako součást AWS.
10/ Záznam a tvůrčí zpracování MIDI dat v sekvenceru. Možnosti zobrazení hudebních dat na stopě sekvenceru, notace - výhody a omezení tradičního notového zápisu.
11/ Tvůrčí zpracování kontrolérových dat - hypereditor, eventeditor a pod. Zvláštní MIDI data (Sys-Ex messages), jejich využití pro přenos dat mezi elektronickými přístroji a pracovními stanicemi.
12/ Archivace MIDI dat (bulk dump). Tvorba zvukových bank, knihoven zvuků a zvukových úprav v DSP.
13/ Synchronizace sekvenceru pomocí MIDI Time Code a SMPT. Propojení více pracovišť zvukové tvorby. Kombinace MIDI a audiostop. Tvůrčí možnosti využití MIDI sekvencerů v surroundových aplikacích.
- Studijní materiály:
-
S. Pellman - AN INTRODUCTION TO THE CREATION OF ELECTROACOUSTIC MUSIC
V. Syrový - Technické základy elektroakustické hudby
V. Syrový - Hudební akustika AMU 2003
E.R. Miranda - Computer Sound Synthesis for the Electronic Musician
D. Forro - Svět MIDI
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)