Sluchová analýza
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
308SAN | Z | 1 | 13/S | česky |
- Vyučující:
- Pavel KOPECKÝ
- Anotace:
-
Úkolem předmětu je procvičit a zjemnit sluchové vnímání jednotlivých parametrů zvuku, zdokonalit sluchovou představu a paměť. Posluchači, kteří nemají základní hudební vzdělání, se v tomto předmětu naučí také rozeznávat základní melodické, harmonické a rytmické hudební útvary, zázněje, změnu témbru pomocí alikvótních tónů, typický dynamický průběh atd.
- Požadavky:
-
Splnění požadovaných ověřovacích sluchových testů.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je procvičit a zjemnit sluchové vnímání jednotlivých parametrů zvuku, zdokonalit sluchovou představu a paměť.
- Osnova (a sylabus):
-
1/ Parametry zvuku. Unisono, rozladění dvou a tří blízkých tónů - zázněje, problematika čistého ladění, poměry kmitočtů v čistém ladění, temperované ladění.
2/ Pojem interval, jeho obraty. Čisté intervaly - kvarta, kvinta, oktáva, určování sluchem, obraty čistých intervalů, zápis výšky tónu
3/ Rozdělení oktávového intervalu, diatonická soustava - celé tóny a půltóny, jiné tónové soustavy - celotónová, chromatická, čtvrttónová soustava.
4/ Sekunda a septima, určování sluchem, tónina a stupnice, systém celých tónů a půltónů v durové tónině, rytmus, zápis délky tónu.
5/ Tercie a sexta, určování sluchem, diatonický systém mollové tóniny, aiolská (přirozená), harmonická, melodická mollová tónina.
6/ Zvětšené a zmenšené intervaly, barva tónu, vliv tvaru kmitu na barvu tónu, poslech tónů různých výšek s různým tvarem kmitu - sinusovka, pila, obdélník, impuls, určování a tvorba jednoduchých rytmických modelů.
7/ Dur tóniny s # - kvintový kruh, dynamický průběh zvuku - obálka tónu, ASR a ADSR (attack, decay, sustain, release), jednoduchý melodický a rytmický diktát.
8/ Dur tóniny s b - kvartový kruh, změna barvy zvuku pomocí korekcí výšek, určení a oprava chyby v melodii poslouchané skladby. Moll tóniny s předznamenáním.
9/ Sluchová analýza změny barvy zvuku korekcemi hloubek, melodický a rytmický diktát. Konsonantní a disonantní souzvuky, pojem akord, kvintakord dur a moll,změna barvy zvuku pásmovými korekcemi, určování stejných nebo podobných barevných registrů.
10/ První a druhý obrat kvintakordu - intervalová struktura, určování obratů durového kvintakordu sluchem, určení a oprava chyb v jednoduchém harmonickém doprovodu.
11/ Obraty moll kvintakordu, určování obratů moll kvintakordů sluchem. Vibrato - změna hloubky modulace a kmitočtu vibráta, složitější rytmické diktáty.
12/ Pojem alterace, zmenšený trojzvuk a jeho obraty, doškálné akordy (akordy v rámci tóniny) v dur i moll.
13/ Základní harmonické funkce, zvětšený trojzvuk, určování a oprava chyb (melodie, rytmu, harmonie) v jednoduché hudební skladbě.
- Studijní materiály:
-
Ant.Dolinský - Hudební nauka (příp. jiná publikace o hudební nauce)
V. Holzknecht - Kniha o hudbě
M. Doležil - Intonace a elementární rytmus
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)