Seminář zvukové dramaturgie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
308SZD | ZK | 1 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Ivo BLÁHA
- Anotace:
-
Předmět má povahu specializované tvůrčí dílny. Začínající studenti se orientují v základní problematice oboru, pomocí kritického rozboru vybraných praktických příkladů pronikají do teoretických problémů s praxí souvisejících. Výuka má podporovat schopnost samostatného myšlení, vytváření a formulování vlastního zasvěceného názoru na odborné otázky zvukové dramaturgie.
- Požadavky:
-
Aktivní účast na výuce, vypracování zadaných seminárních úkolů.
- Cíle studia:
-
Hlavním cílem výuky je podporovat schopnost samostatného myšlení, formulování profesních problémů a vytváření zasvěceného názoru na odborné otázky.
- Osnova (a sylabus):
-
Povinný referát přednesený na semináři.
Je možné zpracovat některý z navržených bodů či téma vlastní:
1. Kritické zhodnocení slovníkového hesla „Zvuk“ z Malé čsl. encyklopedie
2. Česká ortoepie. S vlastními zvuk. ukázkami chyb ve výslovnosti
3. Výrazová rozmanitost mluveného slova (různé varianty významu téhož textu)
4. Porovnání více verzí ozvučení AV díla
Témata probíraná při rozborech ukázek:
Definice - logika stavby definice
Prostředky dramatické tvorby v souvislosti s psychologií vnímání:
Stavebné principy
Děj - základ. složka epiky a dramatu, řetěz událostí spjatých časovou a příčinnou následností a jednotou smyslu.
Aristotelovské principy jednoty v dramatu: jednota děje, místa, času.
Antické drama:
expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa
Katarze: očistný účinek tragédie, povznášející pocit z prožitku uměleckého díla.
Dramatický oblouk - delší část vzestupná, kratší sestupná, vrchol v místě zlatého řezu.
Gradace /klimax/ - stupňování - postupný nárůst účinu. Opadávání /antiklimax/.
Princip triády - stupňování ve třech podobných variantách modelu s překvapující změnou ve 3. části.
Tektonické členění díla - změna charakteru zvuk. plochy, zv. interpunkce, zv. můstek.
Rytmus zvukových ploch - proporce ploch, záměrná disproporce. Střídání obsažnějších a odlehčenějších partií, střídání odlišných výrazových prostředků.
Princip jednoty a kontrastu - vzájemná protichůdnost, vhodný poměr. Dostředivé a odstředivé síly.
Opakování a návrat - repetice, repríza, reminiscence, leitmotiv (příznačný motiv).
Úvod (introdukce) - vstupní část díla - připravuje, soustřeďuje pozornost.
Oproti tomu: vstup přímo do věci - IN MEDIAS RES.
Závěr - předznamenává konec.
Pointa = vtipné vyvrcholení s účinem významového akcentu. FINIS CORONAT OPUS.
Princip přiřazování - různé myšlenky kladené za sebou: a - b - c
Princip podřazování - obměňování jediné myšlenky - např.variační princip: a - a1- a2- a3...
Princip aditivní: a - ab - abc - abcd ...
Princip ronda: a - b - a - c - a
Přechody mezi zvuk. plochami
a/ dramaturgický záměr - přechod výrazný či nenápadný
b/ technické provedení - střihem, prolnutím.
Hledisko akustické vyváženosti zvuk. materiálů, zv. přechod ve vzestupném a sestup. smyslu, přechod mezi hudbami „přes ruch“
Čas jako dramatický prvek
Čas reálný (objektivně měřitelný) x čas dramatický (subjektivně hodnocený)
Expanze času (augmentace) - vyjádření zvukovými prostředky
Komprimace času (diminuce). Zastavení času (freezing)
Flashback
Časový skok:
- časově neurčený
- časově určený zvukem
Paralelní děje - současnost dvou dějů.
Timing - psychologicky účinné načasování. Délka césury, křivka „zrání záběru“
Symbolické vyjádření času zvukem naturálním a stylizovaným - příklady
Ruch v auditivní kompozici
Kvalitativní měřítka: srozumitelnost, čistota, estetičnost ztvárnění, informativní obsah, funkčnost. Ruchy jednoznačné a víceznačné
Plasticita zvukové atmosféry
Míra stylizace ruchu - důvody stylizace
Hodnocení: klasifikovaný zápočet - 30% za přednesený referát, 70% za znalost látky a aktivitu
- Studijní materiály:
-
Ivo Bláha: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, FAMU 1995, 2004
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)