AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Animace kreslená 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
309ANK1 Z 1 2/T česky
Vyučující:
Libuše ČIHAŘOVÁ, Pavel KOUTSKÝ
Anotace:

Dílna je věnována zvládnutí základů animace a technologie kresleného filmu.

Požadavky:

Studenti musí úspěšně absolvovat semináře věnované kreslené i loutkové animaci, semináře režie kresleného a prostorového filmu a seminář Storyboard. Do dílny 3. ročníku musí přinést literární scénář svého bakalářského filmu.

Cíle studia:

Cílem dílny je výuka základní kreslené animace a rozvíjení výtvarného i hereckého talentu studentů. Důkladná scenáristická, výátvarná, animační a režijní příprava bakalářského filmu.

Osnova (a sylabus):

Dílna - Čihařová, Koutský:

Cílem dílny je výuka základní kreslené animace a rozvíjení výtvarného i hereckého talentu studentů. Výuka je zaměřena jak na technické jednotlivosti, tak na rytmus, stavbu větších celků až po vytvoření celého filmu. Animace je jednou z nejdůležitějších složek, které tvoří konečnou podobu animovaného filmu.

Velký důraz je kladen na tvůrčí prostředí dílny. Atmosféra dílny, možnost vzájemné kritiky, názorové bohatosti či přátelské rady, to vše má vliv na pracovní výsledky dílny.

3. ročník - Dramatická stavba (zimní semestr: předanimace - linetest, animace na hudbu a komentář, animace dialogu, záznam hudby a dialogu v průvodním listu; letní semestr: lay out k bakalářskému filmu, realizace bakalářského filmu).

Dílna ? Pojar, Klos

Klasická česká trojrozměrná loutka

Značná reálnost, neměnnost, hmotnost a pantomimický herní projev aktérů ji předurčuje spíš pro dramatické útvary.

Trojrozměrná loutka plastelinová

Její materiál umožňuje modelovat proměny jejího výrazu, deformace i celé metamorfozy. Dá se animovat jako amorfní hmota nebo v podobě konkretní postavy s drátěnou kostrou. Všechny tyto vlastnosti předurčují výběr témat spíše absurdních a možnosti komické a tragikomické.

Loutka poloplastická

Na rozdíl od předešlých metod se snímá vertikální kamerou na skle. To sice uvolňuje aktéry od podlahy, ale zároveň vyžaduje převahu pohybu v ploše.Výměnou jednotlivých částí loutek můžeme dosáhnout deformací a metamorfozy. Při vytváření storyboardu je třeba pamatovat na omezené možnosti pohubu kamery a svícení.

Loutka papírková

Plošky se podobají ve svém výsledku plošně řešenému kreslenému filmu a jsou natáčené vertikální kamerou. Používají se papírkové loutky, kloubované, nebo skládané z částí, často bohatě malířsky nebo graficky pojednané..

Siluety mají podobnou techniku, ale používá se matné sklo, s figurami i pozadím svíceným zespoda.

Užití počítače v loutkovém filmu

V ruční animaci hraje počítač stále významnější roli jako pomocná technika, usnadňující řadu řešení, zejména trikovým natáčením ve více vrstvách pomocí blueprintu. Dá se tak vytvořit větší a věrohodnější prostor loutkových scén, zvláště exteriérových a to minimálními prostředky.

Lidský hlas v animaci

Timing animace musí být přizpůsoben času slovních pasáží, které doprovází a slovní doprovod je třeba udělat co možná nejkomprimovanější, aby vyhovoval rychlejšímu tempu animace. Úloha komentáře může být informativní, narativní i dramatická, ale nikdy popisující děj v obraze. Jeho výhodou je vstupovat do děje, kdy je snazší vyjádřit slovem základní situaci, charakter postav a jejich vztahy, ale vlastní akce je lépe přenechat animovaným aktérům. Dialog oživí a zplastičtí charakter animovaných postav. Nahrává se vždy předem a vypisuje timing před animací. Důležitý je výběr speakera.

Živý herec v animaci

Pixilace.

Živý herec se natáčí okénko po okénku v kombinaci s předmětem, kresbami i loutkami. Umožňuje to jeho součinnost s nimi a zároveň možnost jeho absurdního pohybu a hry, střídání masek a proměny. Lze využít i střídání různých frekvencí kamery. Hodí se pro absurdní, expresivní námět, spíš komické, nebo tragikomické, ale dá se použít i pro vhodnou formu baletu.

Živý herec reálně snímaný s animací.

Tato technika vyžaduje vždy oddělené snímání a použití triků, ať filmových nebo digitálních.Hraná část se natáčí vždy první a podle timingu hry herce se přidává animace. Spojení obou v jeden obraz je vždy obtížné a je třeba záběry tohoto druhu minimalizovat už ve storyboardu důmyslnou skladbou a dekupáží , užitím změn pohledu, detailů, atd. Proto tento druh tvorby vyžaduje vždy přesnou přípravu jednotlivých záběrů i skladby už ve storyboardu.

Studijní materiály:

Literatura povinná:

Borivoj Dvoniković, Bordo: Škola kresleného filmu

Literatura doporučená:

Rudolf Urc - Animovaný film

Frank Thomas and Ollie Johnston - The Illusion of Life - Disney Animation

John Halas - Timing for Animation

Eadweard Muybridge - The Human Figur in Motion Animals in Motion

Filmy:

Stěžejní animované filmy našich a zahraničních renomovaných tvůrců.

Přehlídka filmů z Annecy.

Práce studentů FAMU.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 416
Učebna KAT

(Lažanský palác)
ČIHAŘOVÁ L.
13:10–14:45
(paralelka 1)
Čihařová, Koutský
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309ANK1.html