New Media History 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
311NMH2 | ZK | 2 | 4/T | anglicky |
- Vyučující:
- Tomáš POSPISZYL, Eric ROSENZVEIG, Miloš VOJTĚCHOVSKÝ
- Anotace:
-
Předmět poskytuje formou jednotlivých přednášek základní přehled o umění nových médií v historické perspektivě dvacátého století.
„Nová média“ se často uplatňují v přechodových, nebo smíšených, hybridních oblastech vizuální, nebo audiovizuální kultury, v prostoru, kde dochází k střetu a dialogu různých společenských vzorců, hodnot, postojů, stereotypů myšlení a chování, v oblastech, kde se setkává stroj, artefakt a lidský element.
* Objevují se termíny jako numerická reprezentace, modulace, automatizace, variabilita, algoritmické umění,transkodování, interaktivita.
* Paralelní a příbuzné názvy jako Time Based Art - umění založené na (většinou nelineárním) čase, kde převládá efekt, ať už fyzikálního, nebo simulovaného pohybu aplikovaného v médiu (původně) statického obrazu, textu, nebo symbolu. Termínu se používá také u performativního umění, kde probíhá děj v reálném čase.
* Terminologická příbuznost s tzv. intermediálním uměním.
Na rozdíl od klasických disciplín zde dochází podobně jako v konceptuálním umění a performanci k tzv. „dematerializaci - “virtualizaci" - o proměnu fyzického artefaktu v informaci, o specifické a proměnné uspořádání dat, tedy transmutaci objektu v proces, program, nebo software.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
17.2. I. Interaktivita 1 (1970's - 1990)
Vojtechovsky
klíčová slova: interaktivity a reaktivita, interface - rozhraní, komunikace mezi člověkem a strojem, mezi strojem a strojem, numerické soustavy, upgrade software a hardware, rychlost přímé reakce, média operující v „reálném čase“, taktilní haptické rozhraní v uměleckém kontextu jako téma.
umělci:
historický kontext:
Futurismus - menifest taktilismu
Marinetti, Meret Oppenheim, Marcel Duchamp,
50 a 60 léta: kinetismus, počítačová grafika, expanded cinema
Gordon Pask,
Masaki Fujihata,
Jeffrey Shaw,
Myron Kruger,
Pery Hobberman
Paul Garrin
24.2. II. Zvukové umění a instalace (1950's - present) Rosenzveig
3. 3. III. Network (osmdesátá léta - současnost) Vojtechovsky - přeloženo
10.3 IV. Video instalace II (1986 - současost) Pospizyl
17.3. V. performed media' live image/sound (1970's - současnost) Blazicek/Rosenzveig
24.3. VI. Net Art (1990 současnost) Rosenzveig
31.3. VII. Tactická media (1990 - současnost) Vojtechovsky
7.4. VII. BioArt (1990 - současnost) Vojtechovsky
14.4. VIII. Interaktivita 2 (1990 - současnost) Vojtechovsky
21.4. IX. Database Cinema (1965 - současnost) Rosenzveig
28.4. X. Machinima & Gamespaces (2000 - současnost) Rosenzveig
5.5. XI. Augmentovaná realita (2000 - současnost) Rosenzveig
12.5. XII. Locative Media (2000 - současnost) Vojtechovsky/Rosenzveig
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Cinema and Digital Media - Cinematography (oborový předmět)
- Cinema and Digital Media - Screenwriting (oborový předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing (oborový předmět)