Španělský film 1950-2000
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373SFS | ZK | 2 | 4/T | česky |
- Vyučující:
- David ČENĚK
- Anotace:
-
Španělská kinematografie zažila své první plodné období právě v období diktatury let 1950-1973. Přednáška se bude věnovat dobovému kontextu, filmovému hospodářství a odpovídající legislativě. Některým klíčovým dílům bude věnována větší pozornost. Student bude mít možnost seznámit se i s komerční produkcí tohoto období. Výklad nebude izolovaně sledovat tvorbu několika nejznámějších děl, ale spíše se bude zaměřovat na neorealistické tendence v díle Bardema a Berlangy, novou vlnu - tzv. escuela de Barcelona a společensko-kritická díla. V druhé části semestru se budeme věnovat období přechodu k demokracii a první autorské vlně 90. let.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Požadavky k atestaci:
- analýza jednoho či více z povinných filmů (SEZNAM JE SOUČÁSTÍ TOHOTO SYLABU)
- rozhovor se studentem na jedno z následujících témat:
/film i téma si student vylosuje/
Témata přednášek:
1. Poválečná situace filmového průmyslu a autokratické vlivy (kontrolní a cenzurní mechanismy)
2. Bardem-Berlanga a conversaciones de Salamanca, filmoví disidenti
3. García Escudero a nový španělský film
4. „nová vlna“ - La Escuela de Barcelona
5. marginalizovaná produkce, komerční produkce, krach ekonomického experimentu
6. Změna systému a z toho vyplývající vlivy na kinematografii, pokus o „třetí cestu“, zrod proudu: film extrémní pravice
7. estetické tendence španělského filmu v období přechodu k demokracii 1973-1982
8. změny v kinematografii (1982-1992): zákon Miró, Jorge Semprún, vliv volného trhu na rozložení produkce, nové styly a noví autoři, vznik autonomních kinematografií
9. boom 90. let: vstup televizí do filmové produkce, nová filmová politika, Pedro Almodóvar a jeho epigoni, žánrová produkce, autorský film (A. Amenábar, I. Bollaín, I. Coixet, J. Fesser, Ch. Gutiérrez, Á. de la Iglesia, F. León de Aranoa, J. Medem, G. Querejeta. D. Trueba, José L. Guerín a další)
POVINNÉ FILMY - UPOZORŇUJI, ŽE NĚKTERÉ FILMY BUDOU PROMÍTÁNY POUZE V PONREPU:
1. Vítáme vás, pane Marshalle!, 1952, r. Luis G. Berlanga (3. 3. 17h30 Ponrepo)
2. Smrt cyklisty, 1955, r. Juan A. Bardem
3. Hlavní třída, 1956, r. Juan A. Bardem (12.3. 20h00 Ponrepo)
4. Byteček, 1958, Marco Ferreri (7. 4. 17h30 Ponrepo)
5. Kat, 1963 (1964), r. Luis G. Berlanga (10. 3. 17h30 Ponrepo)
6. Fata Morgana, 1965, r. Vicente Aranda (12. 5. 17h30 Ponrepo)
7. El momento de la verdad (Okamžik pravdy), 1965, r. Francesco Rosi
8. Dante není jenom přísný, 1967, r. Jacinto Esteva a Joaquín Jordá
9. Devět dopisů pro Bertu, 1965-67, r. Basilio Martín Patino (24. 3. 17h30 Ponrepo)
10. Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice
11. Noví Španělé, 1974, r. Roberto Bodegas (28.4. 17h30 Ponrepo)
12. Starý dům uprostřed Madridu, 1976, r. Carlos Saura
13. Víkend, 1976, r. Juan Antonio Bardem (17. 3. 17h30 Ponrepo)
14. Pár dnů z minulosti, 1977, r. Mario Camus (14. 4. 17h30 Ponrepo)
15. Bilbao, 1978, r. Bigas Luna
16. Úl, 1982, r. Mario Camus (5. 5. 17h30 Ponrepo)
17. Nevinní svatí, 1984, r. Mario Camus (21. 4. 17h30 Ponrepo)
18. Ženy na pokraji nervového zhroucení, 1988, r. Pedro Almodóvar (2. 3. 20h00 Ponrepo)
19. Innisfree, 1990, r. José Luis Guerín
20. Diplomová práce, 1995, r. Alejandro Amenábar
21. Den bestie, 1995, Álex de la Iglesia
22. Milenci z polárního kruhu, 1998, r. Julio Medem
23. Las horas del día, 2003, r. Jaime Rosales + krátkometrážní tvorba z 90. let
- Studijní materiály:
-
VÝBĚR DOPORUČENÉ LITERATURY:
- (něco málo naleznete v Bordwellovi)
- kolektiv: SPANISH CINEMA 1896-1983, Ministerio de Cultura, 1986 (v angličtině přehledné dějiny španělské kinematografie do roku 1983) - 2 výtisky jsou v katederní knihovně
- ŠPANĚLSKÝ FILM - sborník textů publikovaný u příležitosti IX. semináře archivního filmu v Uherském Hradišti
(vyšlo v roce 2007 a obsahuje přehled dějin šp.filmu do současnosti a navíc krátké texty k řadě významných filmů; nechával jsem výtisk v naší katederní knihovně)
Nejlepší zdroj informací je samozřejmě ve španělštině. Zde jsou základní příručky, z nichž čerpám osnovu přednášek:
- kolektiv: HISTORIA DEL CINE ESPANOL, Cátedra, 1997.
(vyčerpávající dějiny španělské kinematografie nahlížené esteticky, politicky, sociálně i ekonomicky + bohatá a také vyčerpávající bibliografie)
J.M. Caparrós Lera, Historia crítica del cine espanol (Desde 1897 hasta hoy), Ariel Historia, 1999.
(sociálně-ekonomický pohled na dějiny španělského filmu ve Španělsku používaný jako skripta )
- Javier Hernándet Ruiz, Pablo Pérez Rubio: Voces en la niebla - El cine durante la transición espanola (1973-1982), Paidós, 2004.
(výborná kniha studií věnovaných pouze období přechodu k demokracii, v rozsáhlé bibliografii jsou také internetové a anglické prameny)
Dvě nezbytné příručky k tématu ESCUELA DE BARCELONA:
- Esteve Riambau, Casimiro Torreiro: La Escuela de Barcelona: el cine de la „gauche divine“, Anagrama, 1999.
- Jean-Paul Aubert: L´ Ecole de Barcelone - Un cinéma d´avant-garde en Espagne sous le franquisme, L´Harmattan, 2009.
ČESKÁ LITERATURA JE VESMĚS NEPŘÍLIŠ VHODNÁ A POPLATNÁ DOBĚ. ČTĚTE TEDY POZORNĚ A NEPŘEBÍREJTE VEŠKERÁ TVRZENÍ BEZ VÝHRAD.
- Ljubomír Oliva: Juan Antonio Bardem, ČSFÚ, 1983.
(čtěte pouze toto vydání. jde spíše o kompilát poskytující chronologický přehled)
- Petra Hanáková, Viktória Matáková: Pedro Almodóvar, SFÚ, 2005.
(v úvodní historické části jsou chyby a nepřesnosti. inspirativní je především část interpretační)
- Eva Hrozková: Carlos Saura, ČSFÚ, 1985.
(v rámci dobových možností cenná monografie)
- Jiří Cieslar: Luis Bunuel, ČSFÚ, 1987.
(nedocenitelná ve své analytické části, s drobnými nepřesnostmi v části historiografické a v popisech filmů)
- sborník JULIO MEDEM, AČFK, 2008.
(ke každému filmu zde najdete rozhovor + průvodní text režiséra; brožura je také na katedře v knihovně)
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (volitelný předmět)