Sociologické teorie médií
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
373STM | ZK | 2 | 2/T | česky |
- Vyučující:
- Zdeněk SLOBODA
- Anotace:
-
Předmět Sociologické teorie médií poskytuje posluchačům oboru audiovizuálních studií seznámení s paletou vybraných aspektů sociologického zkoumání médií. Vychází z nejznámějšího lineárního modelu komunikace a nabízí přehled nejznámějších teorií a výzkumů, týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikačního kanálu, mediálních obsahů zpravodajských a zábavních, publika a předpokládaných účinků konzumace médií.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
FAMU
2009/2010 ZS
SOCIOLOGICKÉ TEORIE MÉDIÍ
Jméno prednášejícího: Mgr. Zdenek Sloboda
Kontakt: sloboda@fsv.cuni.cz
Konzultacní hodiny: dle dohody
Místo a cas konání:
streda, 17.20 ? 18.25, ucebna?, FAMU, Lažanský palác
Popis predmetu:
Predmet Sociologické teorie médií poskytuje posluchacum a posluchackám oboru audiovizuálních
studií seznámení s paletou vybraných aspektu sociologického zkoumání médií. Vychází
z nejznámejšího lineárního modelu komunikace a nabízí prehled nejznámejších teorií a výzkumu,
týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikacního kanálu, mediálních
obsahu zpravodajských a zábavních, publika a predpokládaných úcinku konzumace médií.
Úkoly:
? Prubežné studium povinné literatury
? Uzavrení predmetu:
- písemným testem (10 otázek ? max. 20 bodu)
- anotace + vlastní názor (20 rádku k jednomu ceskému titulu a 20 rádku k jednomu
cizojazycnému titulu povinné literatury (možno se dohodnout i na jiném titulu ? max. 5 bodu)
? Dodržování pravidel bibliografických odkazu podle normy ISO 690: soucástí anotace je uvedení
literárního pramene
Vzor: Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.
Hodnocení:
Záverecný písemný test: 70 % (10 otázek za 2 body, max. 20 bodu)
Anotace (20-30 r.) na jeden vybraný titul z povinné literatury: 30 % (max. 5 bodu)
Úcast v diskusi: vítána, ale nehodnotí se.
Pri max. 1 absenci (nezapocítává se úvodní hodina) 2 body navíc.
Strucný program prednášek:
1. Úvod, logika tématické výstavby kursu, základní pojmy a sociologie mediálních organizací
Predstavení jednotlivých tematických celku, seznámení s povinnou a doporucenou
literaturou, podmínkami získání zkoušky.
Laswelluv lineární model komunikace
Základní pojmy: médium, masová komunikace, mediální komunikace, podavatel, kanál, obsah,
príjemce, úcinky
2. Pocátky verejné komunikace
Historický exkurz k pocátkum zrodu verejné sféry za prispení tisku v 18. století. Souvislosti mezi
koncepty verejné sféry, verejného mínení a verejné komunikace.
3. a 4. Sociologie mediálních organizací
Mediální organizace v poli sociálních sil: hierarchický model vlivu na obsah sdelení (osobnostní
vlivy, mediální rutiny, ekonomické prostredí, politické vlivy, ideologické prostredí)
5. a 6. Mediální obsahy a nejznámejší typy jejich analýz
Úvod k pojmum diskurz a mediální diskurz.
Koncepty vztahující se ke zpravodajským obsahum: gatekeeping, zpravodajské hodnoty, informacní
kvality, narativita zpravodajství
Koncepty vztahující se k zábavním obsahum: masová spolecnost, masová kultura, exkluzivní a
inkluzivní prístup k masové/populární kulture na príkladu frankfurtské a birminghamské školy
7. Technologický determinismus aneb ?medium is the message?
Médium jako komunikacní kanál: epistemologické dusledky dobové dominance vybraných médií
podle zástupcu torontské školy (Harold Innis, Marshall MsLuhan)
8. a 9. Publikum komunikacních médií a nejznámejší typy jeho analýz
Mediální studia a obrat k publiku
Vybrané typologie publika
Pocátky výzkumu publika v dílne P. F. Lazarsfelda
Etnografie publika jako poslední trend výzkumu publika: od chicagské školy ke kulturálním studiím
10. a 11. Predpokládané úcinky médií
Výzkum úcinku jako obsese teorie masové komunikace, limity zájmu o úcinky.
Fáze výzkumu úcinku a jejich nejznámejší koncpety: teorie zázracné strely, selektivní úcinky médií,
neprímé a dlouhodobé úcinky médií, dohodnuté úcinky médií
12. Mediální socializace
Média v živote detí a rodiny. Socializacní a výchovné úcinky médií. Mediální gramotnost.
Základní literatura
DeFleur, M., Rokeach-Ball, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
Fiske, J. (libovolné vydání). Introduction to Communication Studies. London: Routledge.
Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a spolecnost. Praha: Portál.
McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.
Thompson, J. (2004). Média a modernita. Praha: Karolinum. Str. 15-69.
Studijní literatura
Všechny tituly jsou dostupné v knihovne UK FSV, Smetanovo nábr. 6. Na jeden ceský a jeden anglický titul je
úkolem vypracovat anotaci, je možné se dohodnout i na jiném titulu z oblasti mediálních ci kulturálních studií.
Adorno, T. (2001). The Culture Industry. London: Routledge.
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
Benjamin, W. (1979). Umelecké dílo ve veku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho
zdroj. Praha: Odeon.
Berger, P., Luckmann. T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium
demokracie a kultury.
Blažek, B. (1995). Tvárí v tvár obrazovce. Praha: SLON.
Curran, J., Morley, D. (2006). Media and cultural theory. London, New York: Routledge.
Eco, U. (1996). Skeptikové a tešitelé. Praha: Svoboda.
Hall, Stuart (2003). Representation: cultural representation and signifying practices. London: Open
University Press.
Kellner, D.(2000). Media and Communication Studies. London: Blackwell. (vybraný text)
Kloskowska, A. (1967). Masová kultura. Praha: Svoboda
Morley, D. (1992). Television, audience and cultural studies. London: Routledge.
McLuhan, M. (1991). Jak rozumet médiím. Praha: Odeon.
McLuhan, M. (2000). Clovek, média a elektronická kultura. Brno: Jota.
McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
Postman, N. (1999). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta.
Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, I., Koncelík, J. (2005). Analýza obsahu mediálních
sdelení. Praha: Karolinum.
Storey, J. (1998) Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. Georgia: University of
Georgia. (vybraný text)
Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.
- Studijní materiály:
-
Základní literatura
DeFleur, M., Rokeach-Ball, S. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
Fiske, J. (libovolné vydání). Introduction to Communication Studies. London: Routledge.
Jirák, J., Köpplová, B. (2003). Média a spolecnost. Praha: Portál.
McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Reifová, I. (ed.) (2004). Slovník mediální komunikace. Praha: Portál.
Thompson, J. (2004). Média a modernita. Praha: Karolinum. Str. 15-69.
Studijní literatura
Všechny tituly jsou dostupné v knihovne UK FSV, Smetanovo nábr. 6. Na jeden ceský a jeden anglický titul je
úkolem vypracovat anotaci, je možné se dohodnout i na jiném titulu z oblasti mediálních ci kulturálních studií.
Adorno, T. (2001). The Culture Industry. London: Routledge.
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
Benjamin, W. (1979). Umelecké dílo ve veku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho
zdroj. Praha: Odeon.
Berger, P., Luckmann. T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium
demokracie a kultury.
Blažek, B. (1995). Tvárí v tvár obrazovce. Praha: SLON.
Curran, J., Morley, D. (2006). Media and cultural theory. London, New York: Routledge.
Eco, U. (1996). Skeptikové a tešitelé. Praha: Svoboda.
Hall, Stuart (2003). Representation: cultural representation and signifying practices. London: Open
University Press.
Kellner, D.(2000). Media and Communication Studies. London: Blackwell. (vybraný text)
Kloskowska, A. (1967). Masová kultura. Praha: Svoboda
Morley, D. (1992). Television, audience and cultural studies. London: Routledge.
McLuhan, M. (1991). Jak rozumet médiím. Praha: Odeon.
McLuhan, M. (2000). Clovek, média a elektronická kultura. Brno: Jota.
McNair, B. (2004). Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
Postman, N. (1999). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta.
Schulz, W., Hagen, L., Schorer, H., Reifová, I., Koncelík, J. (2005). Analýza obsahu mediálních
sdelení. Praha: Karolinum.
Storey, J. (1998) Introduction into Cultural Theory and Popular Culture. Georgia: University of
Georgia. (vybraný text)
Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (volitelný předmět)