AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie dramatu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
373TD1 ZK 2 2/T česky
Vyučující:
Michal BREGANT
Anotace:

Cílem kursu je a) prezentovat základní historické etapy myšlení o divadle a dramatu; b) objasnit a osvojit si základní terminologii sloužící porozumění dramatickému textu; c) prakticky ověřit nástroje analytického přístupu k dramatickému textu a jeho adaptaci.

Slovo teorie v názvu je v množném čísle.)

Požadavky:

Účast na přednáškách není povinná, ale úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost nejen povinné literatury v daném rozsahu, ale také obsahu přednášek. Wikipedie a podobné nespolehlivé zdroje na internetu nemohou nahradit aktivní účast na přednáškách. Proto je dobré spolehnout se jen na vlastní poznámky a studium.

Cíle studia:

Atestace:

Kurs je zakončen zkouškou, která se skládá z testu (ten musí být splněn nejméně na 60%) a následené diskuse.

Osnova (a sylabus):

Průběh kursu:

1. (16. 2.)

Úvod: teorie (pl.) Aristotelés: Poetika a její české překlady.

2. (23. 2.)

Katharsis. Pozdější reflexe a interpretace Poetiky.

Četba: Aristotelés

(2.3. a 9.3. se přednášky nekonají)

3. (16.3.)

Divadlo a drama ve středověku.

Četba: Borges

4. (23. 3.)

Renesance.

5. (30. 3.)

Klasicismus a osvícenství

Četba: Diderot

6. (6. 4.)

Schiller - Goethe - Nietzsche

7. (13. 4.)

Naturalismus. Psychologismus.

8. (20. 4.)

Odraz a obraz. Reformy dramatu a divadla na přelomu 19. a 20. století.

27.4. se přednáška nekoná

10. (4. 5.)

Otakar Zich: dramatické umění

Četba: Zich, s. 36-56.

11. (11. 5.)

Drama jako zvláštní druh textu. Pražská škola.

Četba: Veltruský a) + b)

Studijní materiály:

Povinná literatura:

Aristotelés: Poetika. (Překlad Antonín Kříž.) Rezek, Praha 1999, s. 321-436.

Jorge Luis Borges: Averroesovo hledání. In: J. L. Borges: Zrcadlo a maska. Odeon, Praha 1989, s. 212-220.

Denis Diderot: O dramatickém básnictví. In: D. Diderot: O umění. Odeon, Praha 1983, s. 109-154.

Eva Stehlíková: A co když je to divadlo? Divadelní ústav, Praha 1998, s. 53-57, 119-123.

Jiří Veltruský: a) Dramatický text jako součást divadla; b) Drama jako literární dílo a divadelní představení. Obojí in: J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla. Divadelní ústav, Praha 1994, s. 77-101.

Otakar Zich: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1987, [s. 35-271].

Doporučená literatura:

Eva Stehlíková: Antické divadlo. Karolinum, Praha 2005.

Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Československý spisovatel, Praha 1993.

Jan Grossman: Drama a režisérův sloh. In: J. Grossman: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 112-136.

Karel Kraus: Pro divadlo dramatu. In: K. Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001, s. 158-178.

Myšlení o divadle I. Herrmann a synové, Praha 1993

Jan Patočka: Epičnost a dramatičnost, epos a drama. Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1-6.

Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
BREGANT M.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373TD1.html