AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Výtvarné umění 20. století 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
373VKM1 ZK 2 2/T česky
Vyučující:
Tomáš POSPISZYL
Anotace:

Cílem přednášky je seznámit s vývojem moderní vizuální kultury od poloviny devatenáctého století do poloviny dvacátého století. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny tvůrců i konzumentů vizuální kultury i celkový společenský kontext moderního umění. Samostatný výkladový blok bude věnován osobnosti Marcela Duchampa.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Průběh:

- Meze uměleckohistorického bádání. Picassovy Avignonské slečinky.

- Co je to moderní umění. Městský kapitalismus, dostupnost zobrazování, Paříž, muzeum, výstavy, komodifikace umění, reprodukce umění.

- Kdo je moderní umělec. Co chce moderní umělec sdělit. Umění a šílenství.

- Co je to vizualita. Historické proměny zobrazování skutečnosti. Lidské vidění a věda, fotografie, impresionismus, Cézanne, Kupka. Rozbíjení atomu a uměleckého díla. Kubismus a osvobozená písmena. Kamufláž: praktické užití avantgardního umění.

- Umění, věda a víra. Počátky abstrakce a Piet Mondrian. Funkcionalismus, surrealismus a marxistická ideologie. Evoluční teorie modernismu.

- Umění a originalita. Walter Benjamin, umění ve věku mechanické reprodukovatelnosti. Mizení autora, zánik tradičního publika.

- Marcel Duchamp. Viditelné a neviditelné. Umění oční zorničky a umění konceptuální. Ready mades. Optické aparáty a experimenty s filmem. Je-li dáno, aneb pocta lidskému oku.

Podmínky zápočtu:

Stoprocentní účast. Písemná práce: popis obrazu Kazimíra Maleviče Černý čtverec na bílém pozadí, 1914-1915, 79,5 x 79,6 cm. Minimálně 2 normostrany textu, odevzdat do 29. 12. 2006 na adresu tomszyl@hotmail.com.

Studijní materiály:

Seznam doporučené literatury:

Charles Baudelaire, Malíř moderního života. In: Charles Baudelaire: Úvahy o některých současnících, Odeon, Praha 1968, str. 591 - 600.

Walter Benjamin, Umělecké dílo v době mechanické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979, str.18 - 34.

Amy Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, nakladatelství Slovart, Praha 2002.

Suzi Gablik, Selhala moderna? Votobia, Olomouc 1995.

Clement Greenberg, Avantgarda a kýč. In: Revue Labyrint, číslo 7 - 8, Praha 2000, str. 69 - 74.

Jindřich Chalupecký: Úděl umělce, duchampovské meditace, Torst, Praha 1998.

Miroslav Lamač (ed.), Myšlenky moderních malířů, Odeon, Praha 1989.

Karel Teige, Entartete Kunst. In: Karel Teige, Osvobozování života a poezie, studie ze 40. let, Aurora, Praha 1994, str. 59 - 86.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
POSPISZYL T.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Rozvrh na letní semestr 2009/2010:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2010
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373VKM1.html