AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Seminar of Criticism 7

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
204KRS7 ZK 2 2/T Czech
Tutor:
Zdeněk TICHÝ
Synopsis:

Theatre and its dramatists. Current reflections on the relationship between Czech theatre and dramatists.

What are new dramatic texts like? Quantity vs. quality. What attracts audiences and what attracts artists?

Prerequisites:

1. The ability to hold a dialogue.

2. The capacity for reflection and self-reflection.

3. Capacity for analysis.

4. Basic overview of events in contemporary theatre.

Study Objectives:

1) Familiarising students with the basics of critical work.

2) Placing current theatre trends in the context of other artistic fields.

3) Developing critical reflections on events in foreign theatre and through this fostering in students an awareness of wider realities.

4) Helping students to reflect on their own work with a critical distance by critically evaluating the work of others.

5) Understanding the relationship between the artist and the critic as partners in a dialogue.

Outline and Syllabus:

Osnova:

1) Úvod do světa divadelní kritiky ? od Diderota přes Čapka k Machoninovi.

2) Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.

3) Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.

4) Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.

5) Rozhovor jako součást kritické reflexe.

6) Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.

7) Kritická reflexe vlastní tvorby.

8) Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.

Sylabus:

Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.

Study materials:

Małgorzata Semil, Elżbieta Wysińska: Dictionary of World Theatre 1945-1990

Miscellany of Thoughts on Theatre I. and II.

Denis Diderot: Herecký paradox

Karel Čapek: Jak se co dělá

Miroslav Rutte: 20 Lessons on Theatre

Sergej Machonin: The Chance of Theatre

Sergej Machonin: Story in Parentheses

Zdeněk A. Tichý et al.: Ivan Rajmont

Note:
Further information:
This course is an elective for all students of this school
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
místnost R210
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
TICHÝ Z.
18:00–19:30
(paralelka 1)
Fri
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet204KRS7.html