Acting I. 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205HKA2 | ZK | 3 | 15/S | Czech |
- Tutor:
- Hana HNILIČKOVÁ
- Synopsis:
-
Instruction in the first year is focused on searching for a common language for the acting ensemble with references.
- Prerequisites:
-
Ability to cooperate, sensitivity to a partner, empathy, imagination, sense of speaking and movement rhythm.
- Study Objectives:
-
The aim of the course is to discover the abilities of one's own body as an instrument of communication and learn how to use it.
- Outline and Syllabus:
-
Outline:
- Introductory games and exercises.
- Sensory perception.
- Free body.
- Sensing a partner - partners.
- Working with a space.
- Working with props.
Syllabus:
- Introduction to the acting - theatre - educational experience of a ensemble.
- Contact and communication in an ensemble.
- Common sensing, listening, touching, creating
- The body as a mass, simulating a space with one's body, simulating a space in ensemble.
- Lightness, form, beauty and entirety.
- Space perception - realistic observing - imagining a space, working with the closeness and openess of a space.
- From real to substitute to imaginary props.
- Working with monologues, interpretation variations, changes in environment, monologues with contrasting effect.
- Free group improvisation - sensing minor impulses, fundamental existence in a situation.
- Improvising with rules - alphabet, dubbing, animation, float, writer, forbidden letters, etc.
- Concurrent references to working with child actors.
- Study materials:
-
BROOK, Peter
1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)
ČECHOV, Michail
1928 Puť akťjora; přel. Zoja Oubramová, Hercova cesta (Praha: Panorama, 1990)
1953 To the Actor; přel. Zoja Oubramová, O herecké technice (Praha: Divadelní ústav-DAMU, 1996)
DIDEROT, Denis
1773 Paradoxe sur le comédien, přel. Jan Binder, Herecký paradox, in O umění (Praha: Odeon, 1983)
GROTOWSKI, Jerzy-ERTLOVÁ, Barbora
1999 Divadlo a rituál. Texty 1965-1969 (Bratislava: Kalligram)
HYVNAR, Jan
2000 Herec v moderním divadle (Praha: Pražská scéna)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
LUKAVSKÝ, Radovan
1981 Být nebo nebýt. Monology o herectví (Praha: SPN)
MARTINEC, Václav
2003 Herecké techniky a zdroje herecké tvorby. Příručka pro adepty a studenty herectví (Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká)
RUTTE, Miroslav
1946 O umění hereckém. K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby (Praha: J. R. Vilímek)
STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič
1938 Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika; preložila a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová, O hereckej práci (Bratislava: TÁLIA-press 1997)
VOSTRÝ, Jaroslav
1983 Proměny herectví. Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů (Praha: OKS Praha-západ)
- Note:
- Schedule for winter semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (main subject)