AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Acting I. 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205HVA1 Z 1 22/S Czech
Tutor:
Hana HNILIČKOVÁ
Synopsis:

Study in the first year is focuse upon searching for a common language in a acting group with references to work with children.

Prerequisites:

Ability to behave realistically in dialogue, authored works or theatre plays.

Study Objectives:

The aim of the course is to uncover the potential of one's body as a means of communication and learning how to master it. The perceptive character of a group and how to find one's place within it.

Outline and Syllabus:

Introduction to acting - theatre - pedagogical experience of a group.

- Contact and communication in a group.

- Common perception, listenting, touching, creativity.

- The body as a mass, moulding a space with one's body, moulding a space in a group.

- Facility, form, beauty, completeness.

- Spatial perception - true vision - visualization of a space, working with closed and open spaces.

- From real to substitute to imaginary props.

- Working with monologues, variations in interpretation, changes in surroundings, monologues with contrasting effet.

- Free group improvisation - sensing minor impulses, basic existing in a situation.

- Improvisation with rules - alphabet, dubbing, animation, rafting, writer, forbidden letters, etc.

- Concurrent references to working with child actors.

Study materials:

BROOK, Peter

1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)

ČECHOV, Michail

1928 Puť akťjora; přel. Zoja Oubramová, Hercova cesta (Praha: Panorama, 1990)

1953 To the Actor; přel. Zoja Oubramová, O herecké technice (Praha: Divadelní ústav-DAMU, 1996)

DIDEROT, Denis

1773 Paradoxe sur le comédien, přel. Jan Binder, Herecký paradox, in O umění (Praha: Odeon, 1983)

GROTOWSKI, Jerzy-ERTLOVÁ, Barbora

1999 Divadlo a rituál. Texty 1965-1969 (Bratislava: Kalligram)

HYVNAR, Jan

2000 Herec v moderním divadle (Praha: Pražská scéna)

KRÖSCHLOVÁ, Eva

1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)

LUKAVSKÝ, Radovan

1981 Být nebo nebýt. Monology o herectví (Praha: SPN)

MARTINEC, Václav

2003 Herecké techniky a zdroje herecké tvorby. Příručka pro adepty a studenty herectví (Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká)

RUTTE, Miroslav

1946 O umění hereckém. K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby (Praha: J. R. Vilímek)

STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič

1938 Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika; preložila a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová, O hereckej práci (Bratislava: TÁLIA-press 1997)

VOSTRÝ, Jaroslav

1983 Proměny herectví. Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů (Praha: OKS Praha-západ)

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205HVA1.html