Acting I. 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205HVA1 | Z | 1 | 22/S | Czech |
- Tutor:
- Hana HNILIČKOVÁ
- Synopsis:
-
Study in the first year is focuse upon searching for a common language in a acting group with references to work with children.
- Prerequisites:
-
Ability to behave realistically in dialogue, authored works or theatre plays.
- Study Objectives:
-
The aim of the course is to uncover the potential of one's body as a means of communication and learning how to master it. The perceptive character of a group and how to find one's place within it.
- Outline and Syllabus:
-
Introduction to acting - theatre - pedagogical experience of a group.
- Contact and communication in a group.
- Common perception, listenting, touching, creativity.
- The body as a mass, moulding a space with one's body, moulding a space in a group.
- Facility, form, beauty, completeness.
- Spatial perception - true vision - visualization of a space, working with closed and open spaces.
- From real to substitute to imaginary props.
- Working with monologues, variations in interpretation, changes in surroundings, monologues with contrasting effet.
- Free group improvisation - sensing minor impulses, basic existing in a situation.
- Improvisation with rules - alphabet, dubbing, animation, rafting, writer, forbidden letters, etc.
- Concurrent references to working with child actors.
- Study materials:
-
BROOK, Peter
1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)
ČECHOV, Michail
1928 Puť akťjora; přel. Zoja Oubramová, Hercova cesta (Praha: Panorama, 1990)
1953 To the Actor; přel. Zoja Oubramová, O herecké technice (Praha: Divadelní ústav-DAMU, 1996)
DIDEROT, Denis
1773 Paradoxe sur le comédien, přel. Jan Binder, Herecký paradox, in O umění (Praha: Odeon, 1983)
GROTOWSKI, Jerzy-ERTLOVÁ, Barbora
1999 Divadlo a rituál. Texty 1965-1969 (Bratislava: Kalligram)
HYVNAR, Jan
2000 Herec v moderním divadle (Praha: Pražská scéna)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
LUKAVSKÝ, Radovan
1981 Být nebo nebýt. Monology o herectví (Praha: SPN)
MARTINEC, Václav
2003 Herecké techniky a zdroje herecké tvorby. Příručka pro adepty a studenty herectví (Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká)
RUTTE, Miroslav
1946 O umění hereckém. K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby (Praha: J. R. Vilímek)
STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič
1938 Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika; preložila a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová, O hereckej práci (Bratislava: TÁLIA-press 1997)
VOSTRÝ, Jaroslav
1983 Proměny herectví. Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů (Praha: OKS Praha-západ)
- Note:
- Schedule for winter semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (subject determining qualification)