AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Criticism of Children's Theatre and Recitation 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205KDD1 Z 3 20/S Czech
Tutor:
Jaroslav PROVAZNÍK
Synopsis:

An elective course intended to expand and interest in evaluation (professional judgement) of children's theatre, recitation and drama training.

Prerequisites:

A good knowledge of the didactics, theory and history of drama training. Experience in leading children's and middle-school theatre ensemble or managing a drama training lesson. Study of field literature, active participation in the course (including writing theatre performance reviews, preparations of individual performance) and as welll at state-wide review of children's theatre and recitation or in the semi-finals.

Study Objectives:

The intention of the course is to expand knowledge in the field, particularly the activities which create the staging, instill in students a wider context of theatre and education and as well to investigate and form criteria for their evaluation.

Outline and Syllabus:

This course is focused particularly upon this range of topics:

- Issues of aethetic function, values and standards,

- the function and types of critique considering the field of children's and youth theatre,

- critique genres important for children's theatre and recitation,

- Jurying (a membr of the instructors board) as a particular type of critique,

- jurying characteristics for children's performances,

- analysis and interpretation of children's performances,

The course will use not only screenplay texts and literature but as well video recordings of children's performances.

Study materials:

a) Knihy a sborníky

CÍSAŘ, Jan

1984 Práce porotce amatérského divadla (Praha: ÚKVČ-KKS Hradec Králové)

HOROVÁ, Eva-PROVAZNÍK, Jaroslav

1989 20 kaplických let. Kaplické kapitoly dětského divadla (Praha-Kaplice: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ-OŠ KDL-STD)

MACHKOVÁ, Eva

1981 Jak posuzovat metodiku práce v dětském divadelním a loutkářském souboru. Metodický list pro krajské metodiky, poroty a vedoucí souborů zařazených v krajích do užšího výběru na KDL (Praha: divadelní oddělení ÚKVČ)

1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS)

MUSILOVÁ, Daniela- VYSKOČIL, Ivan

1981 Psychologie porotcovy práce (Praha: ÚKVČ)

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.)

1995 Tvořivá dramatika. Zvláštní číslo (Praha: IPOS-ARTAMA-STD)

PROVAZNÍK, Jaroslav a kol.

1987 Mělnické první čtení (Mělník: OKS Mělník)

SLAVÍK, Mirek

1996 Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem (Praha: IPOS-ARTAMA)

b) Periodika

Divadelní výchova, časopis (vyd. ÚDLUT, později ÚKVČ 1964 - 1974)

Tvořivá dramatika, časopis (vyd. ARTAMA ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU a STD)

c) Zpravodaje a deníky národních/celostátních přehlídek dětského divadla a dětského přednesu

Kaplická čítanka (zpravodaj Kaplického divadelního léta), Kaplice 1979 - 1989

Zpravodaj Dětského divadelního léta (zpravodaj Dětského divadelního léta), Prachatice 1990

7 prachatických dnů (zpravodaj Dětského divadelního léta), Prachatice 1991 - 1992

Prachatický palubní deník (zpravodaj Dětského divadelního léta), Prachatice 1993

Deník Dětské scény (zpravodaj Dětské scény), Ústí nad Orlicí 1994-1998, Zábřeh 1999, Trutnov 2000-

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205KDD1.html