Methodology of Recitation with Children 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205MDP1 | Z | 3 | 10/S | Czech |
- Tutor:
- Emilie ZÁMEČNÍKOVÁ
- Synopsis:
-
A practical workshop for expanding interest in reciting practice with children and youth and its characteristics. Students will go through a process from researching dramaturgical potential in relationship to the various ages of the children to preparation for reciting performance. This course is focused on acquiring knowledge and skills necessary for working with child recitors. The instruction is in a working seminar with references to practical experience with children reciter.
- Prerequisites:
-
Students should have personal reciting experience - required are basic theory and practice skills. A knowledge of the literature for children and youth particularly in poetry, and at least minimal experience in reciting with children is important.
- Study Objectives:
-
The aim of the course is
- ability to apply knowledge and skills acquired in the Recitation and Recitation Project Course and Vocal Training courses for instructing children's Recitation
- knowledge of the current status in field of children's reciting (solo and group)
- knowledge in children's literature from the viewpoint of selecting texts for children's recitation
- ability to analyse and evaluate children's reciting performances or children's group reciting
- Outline and Syllabus:
-
Curriculum
1. Why recite?
2. Selection of literature for reciting.
3. The path from literary material to the form.
4. Public performance.
Syllabus
1.1. What can be considered under the term RECITING.
1.2. Use of reciding in forming children's personalities.
1.3. Motivating children to reciting.
2.1. How to begin.
2.2. How to continue in selecting from collected literature, how to judge it.
2.3. Reciting poetry, or prose?
2.4. Selecting a text for a group.
3.1. Selection of a text.
3.2. Script.
3.3. Execution/Perfomance
4.1. Issues connected to children's public performance.
4.2. The task of the Jury in Children's Artistic Recital contests.
- Study materials:
-
BROOK, Peter
1968 The Empty Space; přel. Alois Bejblík, Prázdný prostor (Praha: Panorama, 1988)
DISMAN, Miroslav
1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)
HRABÁK, Josef
1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN)
1977 Poetika (Praha: ČS)
HRAŠE, Jiří-MUSILOVÁ, Daniela (eds.)
1984 Přednes, interpretace, próza, verš. Sborník metodických studií k problematice uměleckého přednesu (Praha: SKKS)
JUSTL, Vladimír
1985 Ano - slyšet se navzájem (Praha: Divadelní ústav)
KOLAFA, Jiří
1989 O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště (Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě)
KOŽMÍN, Zdeněk
1997 Interpretace básní (Brno: FF MU - 2. vyd.)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
MACHKOVÁ, Eva
1890 Základy dramatické výchovy (Praha: SPN)
MISTRÍK, Jozef
1971 Hovory s recitátorom; přel. Vlastimil Fišar, Hovory s recitátorem (Praha: Supraphon, 1976)
MUKAŘOVSKÝ, Jan
1982 Studie z poetiky (Praha: Odeon)
PAVELKOVÁ, Soňa-VOBRUBOVÁ, Jana- ŠTEMBERGOVÁ, Šárka
1989 Výchova dětského přednašeče (Praha: ÚKVČ)
RICHTER, Luděk
1985 Literatura, divadlo a my. Převod literárního díla do loutkového divadla (Praha-Hradec Králové: ÚKVČ)
ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava-HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina
1984 Mluvený projev a přednes (Praha: SPN)
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka
1994 Metodika mluvní výchovy dětí (Praha: STD - 4. upr. vyd.)
VODIČKA, Felix a kol.
1967 Svět literatury I (Praha: SPN)
VŠETIČKA, František
1997 Podoby prózy. O kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století (Olomouc: Votobia)
ZICH, Otakar
1937 O typech básnických (Praha: Orbis)
ZEMANČÍKOVÁ, Alena
2001 Poznámky o tvorbě scénáře divadla poezie (Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA - Kulturní klub DUHA)
ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema
2004 „Recitace aneb popelka v základních a středních školách“, in Radce učitele (Praha: RAABE)
- Note:
- Schedule for winter semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova - dvouleté komb. (compulsory subject)