AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama II. - Dramatic Playing and Exercises 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PKB1 ZK 5 25/S Czech
Tutor:
Nina MARTÍNKOVÁ
Synopsis:

Three-semester required course in which students are introduced to all sorts of lessons in practice.

In the third semester each student will guide a lesson as the lecturer.

Prerequisites:

Each student should actively participate in each lesson lead by the professor or student. They should master a wide scale of dramatic training methods and know how to use them in their teaching practice. The students should, based on the experience acquired, be able to plan drama training lessons in order to attune the subject matter to the selected activities and adequately be able to formulate goals. The students should be able to react to unplanned arising situations in the lesson and avoid insensitive steps.

The students should have teaching talent.

Study Objectives:

Introduction to the activities of a drama training teacher in practice. Participation in games, exercises and improvisations to learn the principles of drama training with „one's own body“ and understand their training-educational ability. To learn the methodic process of constructing individual types of lessons. To independently prepare and execute one's own lesson. To reflect upon one's own and the work of others.

Outline and Syllabus:

1. Introduction

2. Working with smaller groups and in pairs.

3. Motivation, coaching. Movement.

4. Dialogues: communication without words and with text. Simple situations.

5. What is obligatory in the creation of a lesson, warm-up activities and their sense. Planning.

6. Games with rules and their significance. variations in traditional children's games with enhanced dramatic elements.

7. Games and exercises for the theatre.

8. Real, substitute and imaginary props. Working with material.

9. Sources of creativity: sensory perception, emotional memory, experiences and their processing.

10. Observational skills, memory, Kim's game.

11. A story, narrative, dramatic improvisation. Investigating life situations from various points of view..

12. Entering into a role, character of a figure and characterization.

Study materials:

BAKALÁŘ, Eduard

1976 I dospělí si mohou hrát (Praha: Pressfoto)

BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: ARTAMA)

BOLESLAVSKY, Richard

1933 Acting. The First Six Lessons; přel. Kateřina Borková, Herectví. Šest prvních lekcí (Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948)

BUDÍNSKÁ, Hana

2004 Hry pro šest smyslů (Praha: NIPOS-ARTAMA - 6., upr. vyd.)

DISMAN, Miroslav

1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)

ERBEN, Karel Jaromír

1864 Prostonárodní české písně a říkadla (Praha: J. Pospíšil)

KARLÍK, Josef

1992 Úvod do herecké výchovy (Brno: JAMU)

MACHKOVÁ, Eva

1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS, 8. revid. vyd.)

MARTINEC, Václav

1975 Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu (Praha: ÚKVČ)

MAŠATOVÁ, Milada

1991 Dramatika s loutkou (Olomouc: OKS-STD)

MAZAL, Ferdinand

1991 Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku : Metodická příručka pro učitele základní školy (Olomouc: CERM)

MLEJNEK, Josef

1997 Dětská tvořivá hra (Praha: IPOS-ARTAMA - 2. přeprac. vyd.)

MORRIS, Desmond

1994 The Human animal; přel. Jaroslav Kovanda, Lidský živočich. Osobní pohled na lidský druh (Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997)

PAVELKOVÁ, Soňa

1983 Dramatická výchova (České Budějovice: KKS České Budějovice)

PORTMANN(OVÁ), Rosemarie-SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth

1991 Spiele zur Entspannung und Konzentration; přel. přel. Pavel Kouba, Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění (Praha: Portál, 1993)

READ, Herbert

1943 Education through Art; přel. Jan Caha, Výchova uměním (Praha: Odeon, 1967)

VINAŘ, Josef

1995 Cesty k herectví. Herecká cvičení. 1.-3. díl (Praha: Městská knihovna)

WAY, Brian

1967 Development Through Drama; přel. Eva Machková, Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Praha: ISV nakladatelství, 1996)

ZAPLETAL, Miloš

1985-1988 Velká encyklopedie her I-IV (Praha: Olympia)

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PKB1.html