AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama III. - Structuring Drama Work 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PKC1 Z 3 50/S Czech
Tutor:
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

A required course in focused on drama in education which employs various drama techniques/conventions for investigating serious life situation and set upon the principle of thematically linked large plays. Practical activities (students are participants in a drama) are supplemented with demonstrations of fundamental concepts and procedures.

Prerequisites:

The students should be able to actively into role plays, cooperate within their framework with the other players. Students should take part in investigating selected themes and reflect upon their own experiences and acquired skills.

Study Objectives:

The goal of the course is to experience drama from the viewpoind of a participant. To get to know it via one's own experience and skill with this type of drama practice, a purposeful bonding of the emotional and rational. To confirm the effectiveness of the method used, including drawing the teacher into the role play. To appreciate and be able to name the specificity of this practice, it character and fundamental instruments.

Outline and Syllabus:

Outline:

- Active participation in drama games.

- Situation and context.

- Drama technique/conventions

- Role playing

- Problem situations

Syllabus:

- Active participation in drama grames: execution and reflection on several large plays/dramas under the guidance of the teacher.

- Situation and context: methods of linked situations (story and assemblage) ; significance of the narrative; working with time and means; investigating a theme from various aspects.

- Drama techniques/conventions: structure of events (discreteness, distance and reflection); gradual play demand; some manner of classifying techniques (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Role playing: various levels of role play; roles for groups/players; roles for the teacher.

- Problem situations: problems, conflict, problem situations, open and closed situtation; continual and discontinuous; manner of establishment; setting in the structure of a drama.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku)

KASÍKOVÁ, Hana

1996 „Příběh je zdí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 2

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ, Eva

1996 Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu (Praha: DAMU)

1996 „Tři typy dramatu - viděno z USA“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1

1997 „Dramatický svět Cecily O´Neillové“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 3

MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana

1987 Teaching Drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: STD, Praha 2001)

NEELANDS, Jonothan

1990 Structuring Drama Work; přel. Radim Svoboda, „Strukturování dramatické práce“, Deník Dětské scény ´95, Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9

SOMERS, John-MARUŠÁK, Radek

2000 „Od her přes improvizaci k divadlu“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 1

2000 „Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 3

SVOZILOVÁ, Dana

1998 „Síť dramatu Warwicka Dobsona“, Tvořivá dramatika IX, 1998, č. 1

2005 Strukturovaná dramatická hra v kontextu dramatické výchovy (Brno: JAMU)

ULRYCHOVÁ, Irina

1997 „Dramatické struktury Cecily O´Neillové a Alana Lamberta“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 2

2004, 2005 „Drama a příběh“, Tvořivá dramatika XV, 2004, č. 1-3, Tvořivá dramatika XVI, 2005, č. 1-3

ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana

2001 Hrajeme si s pohádkami (Praha: Portál)

VALENTA, Josef

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom)

WAGNER(OVÁ), Betty Jane-HEATHCOTEOVÁ, Dorothy-KASÍKOVÁ, Hana

1995 „Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami“, Tvořivá dramatika VI, 1995, č. 2

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PKC1.html