AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama IV. - Structuring Drama Work 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PKD2 ZK 5 55/S Czech
Tutor:
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

A required course focused on drama in education which uses a variety of drama techniques/conventions to explore serious life content and based on the principle of themes linked in a larger whole. Practical activities (students are participants in a drama) are supplemented with a presentation of fundamental concepts and procedures.

Prerequisites:

The student should be able to actively enter into role playing, cooperate within its framework with the other players, take part in investigating selected theme and think about their experiences and acquired skills.

Study Objectives:

The goal of the course is to experience drama fro mthe viewpoint of the participant. Through this personal experience, to get to know this type of drama practice by purposefully joining emotional and rational levels and verifying the effectivness of the methods used. Also this includes including the instructor in the role play. The students will be aware and able to name the specifics of this work, its character and fundamental devices.

Outline and Syllabus:

Curriculum:

- Active participation in drama games.

- Situation and context.

- Drama techniques/conventions

- Role playing.

- Problems situations.

Syllabus:

- Active participation in drama plays: execution and thinking about a number of larger plays/drama under the guidance of the instructor.

- Situation and context: chain reaction situations (plot and fabrication); significance of the narrative; working with time and space; investigating a theme from various aspects.

- Drama techniques/conventions: separating events (discreteness, distance and reflection); gradual play difficulty; some technique classification manners (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Role play: various levels of role play; roles for ensembles/actors; roles for instructors.

- Problem situations: problems, conflicts, problems situations; open and closed situations; continued and discontinued situations; manners of setting; placement in a drama structure.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku)

KASÍKOVÁ, Hana

1996 „Příběh je zdí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 2

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ, Eva

1996 Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu (Praha: DAMU)

1996 „Tři typy dramatu - viděno z USA“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1

1997 „Dramatický svět Cecily O´Neillové“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 3

MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana

1987 Teaching Drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: STD, Praha 2001)

NEELANDS, Jonothan

1990 Structuring Drama Work; přel. Radim Svoboda, „Strukturování dramatické práce“, Deník Dětské scény ´95, Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9

SOMERS, John-MARUŠÁK, Radek

2000 „Od her přes improvizaci k divadlu“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 1

2000 „Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 3

SVOZILOVÁ, Dana

1998 „Síť dramatu Warwicka Dobsona“, Tvořivá dramatika IX, 1998, č. 1

2005 Strukturovaná dramatická hra v kontextu dramatické výchovy (Brno: JAMU)

ULRYCHOVÁ, Irina

1997 „Dramatické struktury Cecily O´Neillové a Alana Lamberta“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 2

2004, 2005 „Drama a příběh“, Tvořivá dramatika XV, 2004, č. 1-3, Tvořivá dramatika XVI, 2005, č. 1-3

ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana

2001 Hrajeme si s pohádkami (Praha: Portál)

VALENTA, Josef

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom)

WAGNER(OPVÁ), Betty Jane-HEATHCOTEOVÁ, Dorothy-KASÍKOVÁ, Hana

1995 „Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami“, Tvořivá dramatika VI, 1995, č. 2

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PKD2.html